torsdag, januari 31, 2008

Med Åsa i skogen


Därmed har vi varit ute på torsdagspromenaden igen. Jag, Åsa och Cosmo. Ona är för tillfället hos sin förra familj och hälsar på men promenader blir det ändå. Man kan nog lugnt säga att Åsa och Cosmo har en välgörande inverkan på självdisciplinen. Varje måndag och torsdag klockan sju träffas vi i ur och skur vid korsvägen för en uppfriskande långpromenad med vovvarna. Samt inte minst diskussioner om allt mellan himmel och jord. Vi avhandlar de mest skiftande ämnen från böcker och hunddressyr till Carolina Gynnings insatser som programledare. Som Åsa uttryckte saken när hon fick höra titeln på det kommande programmet ”I huvudet på Gynning": Va?!? Ska det bli svart i rutan....
Själv har jag avhållit mig från TV ganska länge men nu ska det bli ändring på det. Jag kunde inte motstå Telias locktoner som gör allt för att behålla mig som kund på en konkurrensutsatt marknad. De brukar med jämna mellanrum höra av sig för att fråga om de kan få skicka en liten gåva som tack för att jag fortsätter att bidraga till att betala deras astronomiska direktörslöner. Ja, så uttrycker de sig väl kanske inte direkt.... Senast skickade de en värdecheck på Ticnet om jag skulle vilja gå på teater eller konsert. Men denna gång så slog de på stort och erbjöd ett gratis årsabonnemang på ett digitalpaket, med nytt modem och digitalbox samt en massa olika kanaler. Ja, tänkte jag, varför inte? I och med att det analoga sändarnätet släcktes ner så blev det verkligen svart i rutan hos mig (oberoende av Gynning) och det var faktiskt en förlust som jag kunde leva med. Jag hade ändå tittat rätt sparsamt på TV de senaste åren så jag har väl vant mig vid ett liv utanför TV-soffan. Men nu kanske det blir en nystart. Kanske finns det något intressant att upptäcka bland alla såpor. Om inte annat någon njutbar film ibland. Förmodligen kommer det som förut mest att bli nyheter och dokumentärer som fångar mitt intresse. Jag har i alla fall kommit så långt att jag skaffat en ny TV då min gamla Bang & Olufsen fått gå i pension med ålderns rätt efter lång och trogen tjänst. Dessutom passade inte anslutningen till digitalboxen. Nu gäller det bara att koppla ihop tåtarna och få det att fungera. Helst ska även bredbandet fungera samtidigt. Men Telia har tänkt även på detta, må ni tro. De var riktigt oroliga över att jag inte börjat titta än. Kanske sitter de och övervakar sina abonnenter i det stora Teliahuset och kollar om man använder utrustningen, eller – hemska tanke – rent av registrerar vad jag tittar på. För att kunna sy ihop ett så attraktivt erbjudande som möjligt till nästa år när det är dags för stora charmoffensiven igen för att få mig att skriva på för ännu ett år. Nå, Telia hade minsann en lösning på alla eventuella problem som kunde ha uppstått. Vi skickar en tekniker som ser till att allt fungerar som det ska så att du kommer igång. Till det facila priset av 295 kronor, resekostnader och material inkluderat. Ja, tänkte jag, toppen! Jag är av den åsikten att teknik är något för tekniker så jag använder gärna min tid till andra saker. Kan någon se till att allt fungerar som det ska så att jag bara behöver knäppa på och börja zappa så är lyckan fullständig. Huruvida teknikern även kan få ordning i huvudet på Gynning återstår att se.
Snart har jag och Åsa mera att prata om varje måndags- och torsdagsmorgon. Då har även jag sett en massa TV-program och är laddad med nya diskussionsämnen. Fast jag undrar om inte Carolina får klara sig utan mig.
I början av inlägget ser vi Åsa och Cosmo – en mycket väldresserad tervueren som i höstas blev uppflyttad till en dressyrklass som Åsa berättade om för mindre än en timma sedan och lika förb-t har jag redan glömt vad den hette. Men att Cosmo är en mycket väldresserad vovve kan jag intyga. Just nu är det ålning medelst hasning (eller vad det nu heter när det gäller hundar) som de båda tränar. Ja, alltså, det är Cosmo som ålar och hasar och Åsa som dirigerar.
Av någon anledning så tvivlar jag på att det är någon större idé att ta med Ona på en dressyrkurs. Hon skulle förmodligen undergräva moralen bland de andra hundarna och starta ett uppror mot vad hon upplever som konstiga idéer. Nej, ska man få en pyrenée att göra något som man vill så gäller det att först övertyga den om att det man vill den ska göra är vettigt. Lyckas man med det så sitter det direkt, efter att hunden fått överväga saken. Verkar det för tråkigt eller meningslöst så struntar den i det och gör något roligare.
Därmed över till morgonkaffet.

Inga kommentarer: