lördag, mars 29, 2008

Vita Huset tänder på igen

Detta blev faktiskt ett riktigt behagligt mellanspel. Inte för att jag tittar speciellt mycket på TV normalt men däremot lyssnar jag gärna på musik. Som sann tvilling så har jag svårt för att bara göra en sak åt gången så ofta läser jag en bok samtidigt. Nu blev det varken eller. Jag kom snart fram till att stearinljus inte är någon idealisk läsbelysning. Nej, det blev en stilla kontemplation med ett glas rött och ost i ljuslågans sken. Klart avstressande. Normalt brukar i alla fall datorn stå på i bakgrunden för att jag t ex snabbt ska kunna besvara e-post. Nu var det bara ljuslågan som bröt mörkret och det kändes faktiskt riktigt skönt. Vare sig denna timma hade någon reell betydelse för klimathotet eller inte så var det en behaglig timma. Ja, det vore inte alls dumt att uppleva det oftare. Vissa ekonomiska besparingar finns ju också att göra genom att en massa elektronik inte står på utan att användas.

Det ska bli kul att se utvärderingen av denna timma. Hur många kWh har vi sparat? Hur kommer nativiteten om nio månader från dagens datum att påverkas? Har detta tillfälle påverkat våra vanor i någon mån?

1 kommentar:

Anonym sa...

Själv har jag levt med stearinljus hela veckan... så med gott miljösamvete gasade jag på lite extra på hemresan (i sann kompensationsanda...)