onsdag, mars 19, 2008

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 5

Vad är likheten mellan bröderna Schulman och Paris Hilton? Jo, de är båda varumärken. Med mediernas hjälp har de blivit etablerade namn. Varje gång något skrivs om dem så får varumärket en push framåt. Även om det som i brödernas fall handlar om att de blivit utkastade från Värmlands Folkblad. Bland annat vi bloggare hjälper till att bygga varumärket genom att kommentera vad som kan tyckas vara rena pseudo-händelser. Många har kanske undrat vad Paris Hilton egentligen gör och varifrån hennes miljoner kommer? Jo, hon titulerar sig varumärkeskonsult. Hennes roll är att bygga och underhålla varumärken, vilket hon gör med den äran. I denna artikel får du några tips om hur hon jobbar.

Att bygga ett varumärke från scratch är inte lätt. Men det går. Vissa människor har en naturlig fallenhet för att exponera sig själv (på gott och ont) medan andra föredrar en mera diskret profil. Om du eftersträvar att få många besökare till din blogg så är en god exponering en förutsättning. Men – och här kommer vi till poängen med detta inlägg – en hög besöksstatsistik innebär inte med automatik att bloggen blir kommersiellt intressant. Nej, vad det handlar om är att attrahera kvalificerade prospects.

Bloggportalen rankar sidorna utifrån unika besökare per vecka. Med andra ord så räknas varje besökare endast en gång även om de återkommer flera gånger om dagen och läser varje inlägg under veckan. Men det intressanta för en annonsör är att nå ut till en önskad målgrupp. Därför är modebloggar intressanta som marknadsföringskanaler för vissa produkter och tjänster. Hur kan du då utnyttja detta förhållande rent praktiskt?

Säg att du till exempel är en inbiten sportfiskare. Du har många års erfarenhet och brinner för ditt intresse. Under åren har du lärt dig många knep och kan lätt dela med dig av dina tips och tricks. Dessutom har du koll på olika typer av utrustning och håller dig hela tiden uppdaterad om vilka nya produkter som kommer ut på marknaden. Du kan utvärdera olika typer av drag, rullar och deras för- och nackdelar i olika sammanhang. Ja, du förstår vart jag vill komma.

I ditt fall handlar det om att fokusera på ditt specialintresse. På detta sätt drar du andra sportfiskeentusiaster till din blogg. Därmed har du en nisch som är intressant för alla företag som säljer produkter till denna målgrupp. Sedan handlar det bara om att göra bloggen tilräckligt intressant och att uppdatera den ofta. Samt icke minst att marknadsföra den och bygga ditt varumärke. I mångt och mycket har bloggmediet tagit över den roll som tidigare portaler och forum hade. Båda dessa företéelser är nischade mot en speciell intressegrupp och på samma sätt kan du nischa din blogg.

Vad sägs om dagens outfit för sportfiskare? Fiskeresan till Norge? Kanske du slår dig ihop med någon researrangör eller ordnar egna resor. Recensioner och tester av produkter. Tävlingar. Denna blogg kan fungera lika väl på det lokala planet som riksplanet. I samband med din fisketripp till Värmland så hittar du säkert även lokala annonsörer. Sportfiskarna måste ju bo någonstans? Gör ett deal med en lokal camping eller kanske ett pensionat. Vilken utrustning använder du? Har företaget någon kampanj på gång? Genom din blogg kan du erbjuda en både billig och kostnadseffektiv exponering av olika produkter. Många bäckar små....

Tidigare inlägg i denna artikelserie:

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 4

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 3

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 2

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 1

1 kommentar:

Anonym sa...

Himla bra tipssamling detta! Jag startar snart en blogg som anknyter till min "riktiga" hemsida och mitt jobb, skall bli intresant och se om den genererar nya kunder..