marknadsföringslagens anda och bokstav så är det ju bara att klart ange vad som är reklamtexter. Varumärket blondinbella lär inte påverkas av detta. Nej , denna typ av bloggar kommer säkerligen även fortsättningsvis att vara populära bland annonsörer och marknadsförare. Att utnyttja kändisar för att göra reklam för en produkt är inget nytt. Det nya är isåfall sättet på vilket några bloggerskor blivit kändisar – just genom att blogga! Men detta är en naturlig utveckling av mediet. Det är marknaden som styr. Om tillräckligt många besökare väljer att besöka en viss blogg så ger trafiken bloggen en kommersiell potential. De entreprenörer som förstår att utnyttja detta tjänar pengar – med all rätt. Bloggaren blir en kändis, ett varumärke. Precis som Björn Borg, Magnus Uggla och Paris Hilton är varumärken, fast av olika anledningar.
Säkert drömmer många förhoppningsfulla tjejer om att bli en ny blondinbella, en ny Kenza. Men bloggosfären är inte på något sätt begränsad till någon viss åldersgrupp eller ett speciellt kön. Du kan faktiskt själv bygga upp en framgångsrik blogg om du bara jobbar målmedvetet. Ett gammalt talesätt är att man ska sikta på månen så kanske man träffar talltopparna. Jag skulle vilja säga att om man siktar så förbenat dåligt så ska man nog inte hålla i en bössa överhuvudtaget! Med andra ord: fokusering är allt. Du måste VILJA bli framgångsrik som bloggare.
Pengar är inte allt här i livet. Några (som till exempel Gubben) suktar i stället efter ära och berömmelse. Ja, mediet kan användas på olika sätt:
- Du kan marknadsföra en politisk åskådning.
- Du kan marknadsföra din egen person.
- Du kan marknadsföra ditt skrivande.
- Du kan marknadsföra ditt företag.
- Du kan knyta värdefulla kontakter och nätverka.
- Du kan förmedla en tro.
- Du kan rentav sälja produkter och tjänster, direkt eller indirekt.
Det är din egen fantasi som sätter gränserna för hur du kan använda din blogg. Men det är viktigt att du har en strategi. En plan. Även om du idag inte har den fulla visionen klar för dig hur din blogg ska utvecklas så bör du snarast göra upp en enkel handlingsplan. Marknadsplan och affärsplan låter kanske väl pretentiöst i någras öron men det är ju inget annat än checklistor över vad som ska göras, när, var, hur, av vem och varför. Marknadsplanen är en checklista över de åtgärder du vidtar för att nå ut till och upprätthålla relationen med din marknad på bästa sätt medan affärsplanen innehåller ekonomiska förutsättningar, nödvändiga investeringar och mål.
Vad är meningen med allt? Till vad syftar alla praktiska åtgärder? Eftersträvar du att bli en mycket läst bloggare eller är ditt mål att uppnå goda förtjänster? Oavsett vilket så måste du ha klara mål och visioner. Lämpliga delmål på vägen kan vara en viss intäkt eller ett bestämt besökarantal per vecka eller månad. En vision kan till exempel vara att du inom två år ska helt försörja dig på ditt bloggande och ha en årsinkomst överstigande 500 000 kronor. Eller mera.
Jag kan inte nog understryka hur viktigt det är att sätta klara och entydiga delmål och sedan följa upp dem. Självfallet måste du veta vart du är på väg för att kunna komma dit. Om du ska till Hotell Gustav Vasa på Västmannagatan (nära Odenplan) i Stockholm och kastar dig in i en taxi i Uppsala, ber att bli körd till ett Stockholmshotell, hur stor chans tror du att du har att komma till rätt hotell? På samma sätt måste du göra klart för dig vart du vill komma med ditt bloggande, vart du är på väg. Kanske kommer du under resans gång att komma på andra tankar och hitta nya mål för ditt bloggande. Självfallet behöver inget vara ristat i sten. Det är du som gör detta val men en plan för hur du rent praktiskt ska gå vidare är ovärderlig. Börja nu! Skriv ner några tankar på ett papper om vad du vill göra, hur du ska använda din blogg. Låt tankarna flöda fritt. Brainstorma. Så småningom kommer du att ha flera punkter i din plan klara. En skriven plan är bra på många sätt, inte minst som stöd för minnet. Dessutom ger det en stark tillfredsställelse att se hur det ena delmålet efter det andra uppfylls, hur du hela tiden fortsätter mot månen, lämnar talltopparna under dig....
Fortsättning följer snart i en blogg nära dig!
PS Ser just att bröderna Schulman, killarna som gav enfalden ett ansikte, blivit portade från Värmlands Folkblad. Läs den intressanta artikeln om hur chefredaktören Peter Franke motiverar beslutet och varför det var en felsatsning att ta in bröderna.
Tidigare inlägg i denna artikelserie:
Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 3
Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 2
Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 1
2 kommentarer:
Ja det är ett bra motiverande inlägg gällande detta som skrivs, o för de med dylika aspirationer.
Det här har du verkligen tänkt igenom ordentligt. Du kanske själv har de rätta förutsättningarna för att kunna leva på bloggandet om det är vad du vill.
Jag har aldrig haft någon plan överhuvudtaget mer än möjligen att komma över 5000 sidvisningar på en månad, vilket inte var så svårt. Men sen? Fråga mig inte. Att helt kunna leva på bloggande vore förstås en lyx, men då måste man planera som du säger. Trots allt finns det minst fem bloggar till därute. :)
Skicka en kommentar