tisdag, mars 18, 2008

Tina och Sveriges smutsigaste djur

Låt oss fortsätta botanisera bland bloggar från när och fjärran. Tina bloggar om sitt liv, mode, djur och mycket annat. Hon berättar om en verklighet ganska långt från Stureplan och när hon shoppar så blir det ofta på GeKås i Ullared i stället för trendiga butiker i Stockholms City. Hon startade sin egen blogg för drygt ett år sedan.

- Jag blev påtryckt med att skapa en blogg och blogga utanför Lunarstorm som jag då satt med. Jag hade aldrig hört talas om fenomenet blogg mer än där, så det var något helt nytt. Men ack så mycket roligare!

Här ser vi en stor fördel med en egen blogg. Som medlem i en community som till exempel Lunarstorm så är kontakterna begränsade till andra medlemmar. Med en egen blogg, däremot, så kan vem som helst få tillgång till bloggen. Tina har ett par annonser på sin blogg som lagts till via Affiliator.com och dessa ger en liten provision när köp görs via länkarna. I skrivande stund kan inte Affiliator-sidan nås men det kanske är tillfälligt?

- Just för tillfället är inte huvudsaken att tjäna pengar på bloggandet, berättar Tina, utan jag bloggar för att jag tycker det är roligt. Det är en fritidssysselsättning utöver min skitna häst (som ska ge mig den där dammsugaren).

Detta fordrar kanske en förklaring. Hästen heter Obelix och går under smeknamnet Tjockobbe vilket även är namnet på Tinas blogg. Tävlingen presenteras av Agria och går ut på att hitta Sveriges smutsigaste djur! Vinsten är en dammsugare, speciellt gjord för att få bukt med katt- och hundhår. Just nu ligger ”Tjockobbe” på femte plats med 12 930 poäng. Gå in och rösta du också! Just nu undrar jag om inte även Ona skulle platsa i tävlingen efter vår långpromenad i snöslasket....

Bloggen Tjockobbe har några hundra besökare per vecka och brukar synas då och då på bland annat Aftonbladet i samband med att Tina kommenterar någon nyhet. Här finns en öppning för alla bloggare att exponera sin blogg och dra till sig flera besökare. För att blogga om nyheter på Aftonbladet ska du vara ansluten till Bloggportalen. Vill du blogga på Dagens Nyheter så ska du vara ansluten till Twingly.se. Genom att länka till en nyhet eller artikel kommer du snart att synas på respektive tidnings hemsida, med direktlänk till din blogg. Att synas bland de fem första bloggarna på t ex Aftonbladet ger förstås en god exponering och det är din ranking, som bland annat baseras på din bloggs besökarantal, som avgör hur högt du hamnar i listan och hur länge du ligger kvar bland de fem första.

Tina har just nu inga ambitioner att göra sin blogg mera kommersiell men är öppen även för detta om något intressant förslag dyker upp. Men hon understryker att det är viktigt att bloggen även i fortsättningen handlar om henne och hennes liv.

1 kommentar:

Anonym sa...

En kanonartikel Ronny! 5 tummar upp! ... eller vänta... 2 tummar upp tills jag fått några fler! ;P