onsdag, mars 19, 2008

TV-licens utan TV

När inte pejlarnas jakt på licensskolkare ger tillräcklig utdelning så tänker man ut något nytt. Nämligen att göra alla som har tillgång till bredband licenspliktiga. Hur? Jo, genom att göra hela STV:s utbud tillgängligt via webben. Om du sedan innehar en dator med bredbandsuppkoppling eller en mobiltelefon som kan anslutas till webben så måste du betala, även om du inte har någon TV-apparat.

– Den dag en helt kanalutbud finns tillgängligt över internet så ska man betrakta det som avgiftspliktig utrustning, säger Radiotjänst vd Anna Pettersson till aftonbladet.se.

Vilket påminner mig om den gamla historien om gubben (nej, inte Gubben!) som stod inför tinget anklagad för hembränning då en destilleringsapparat påträffats i hans lilla stuga. Gubben bedyrade sin oskuld och sa att han minsann inte bränt hemma. Spelar ingen roll, sa domaren, du har ju apparaten.

- Jaha, menade gubben, då är det väl lika bra att ni sätter dit mig för våldtäkt också.
- Våldtäkt? undrade domaren. Har du våldtagit någon då?
- Nej det har jag inte. Men jag har apparaten....

1 kommentar:

Anonym sa...

Ha, ha, skulle kunnat vara jag...

Sakfrågan: Instämmer!