lördag, mars 22, 2008

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 6

Först bara ett förtydligande: SL Records som jag nämnde som exempel på hemsidor som blivit offer för konflikten mellan Telia och Cogent Communications ligger inte på ett gratis webbhotell. Men drabbas ändå tack vare att sidan inte kan nås från Telia-anslutna kunder. Hur fungerar det för er andra – kommer ni åt sidan? Mejla gärna Stickan och ge en lägesrapport – och handla gärna lite skivor samtidigt. Tell him RonnyBGoode sent you!

I alla händelser är alltid en egen domän att föredra. Detta är en tanke som slår mig nu när jag sitter hos Delsbo Radioklubb och kablar ut mina inlägg i bloggosfären. Klubbens sida ligger på Passagen och blir därmed bara en undersida till Passagens domän. Dessutom får man stå ut med en massa fullständigt irrelevanta reklamannonser och pop-up-fönster med reklam. Nu spelar detta kanske ingen större roll för radioklubben då de flesta som är intresserade kommer hit via bokmärken eller länkar? Eller? Vilka nackdelar har det att till exempel ligga på Passagen jämfört med att ha en egen domän? Några exempel:

- Adressen blir svårare att komma ihåg. Nog är det lättare att minnas delsboradioklubb.nu eller drak.se i stället för http://hem.passagen.se/drak ?
- Du är i Passagens våld! Med en egen domän kan du flytta till vilket webbhotell du vill och byta när du känner för det. Adressen blir ändå densamma. När Passagen försvinner så försvinner även din hemsida.
- Alla pop up-fönster och övrig reklam gör att sidan laddar långsammare.
- Du gör ofrivilligt reklam för Passagen i stället för dig själv och din verksamhet.
- Passagen lägger in en hel del reklam på din sida, reklam som kan kollidera med dina egna intressen. Om du har en kommersiell hemsida så är detta negativt. Varför ska du göra reklam för andra varumärken?
- Med eller mot din vilja blir du medlem i en community, Passagen.

Dessa motargument får räcka just nu. Men du inser att en egen domän och ett fristående webbhotell har sina klara fördelar. På samma sätt kan en blogg kopplas till en egen domän vilket flera bloggare jag besöker gjort. Mycket bra! När du i din marknadsföring trycker upp blogg- och webbadressen på visitkort och annat så är det viktigt att ha ett domännamn som är lätt att minnas. Detta är en mycket viktig del av byggandet av ditt varumärke. Sedan är det bara din egen kreativitet som sätter gränserna för hur du kan marknadsföra adressen. Idag är en webbadress ett lika naturligt inslag i marknadsföringen som telefon och fax (använder någon fax överhuvudtaget längre?) Följaktligen bör förstås domänen/webbadressen finnas med på firmabilen. Liksom på brevpapper, reklamprylar, utskick – ja, allt! När du börjar att betala för trycksaker och annat så ska du definitivt inte marknadsföra Passagen utan din egen rörelse.

Gott och väl om man är företagare, tänker du. Men en vanlig blogg? Ja, om du har ambitionen att tjäna pengar på din blogg så måste den marknadsföras. Kenza och blondinbella är bra domännamn därför att de direkt fokuserar på varumärket. När bloggerskorna omnämns i pressen och andra bloggar så får varumärket en god exponering och i den mån man i artiklar och blogginlägg inte aktivt länkar till bloggen/webbsajten så är det lätt att söka på själva namnet, det vill säga varumärket. Därför gäller det också att ha ett slagkraftigt och unikt namn på sitt varumärke. Något som är lätt att komma ihåg och som samtidigt förmedlar associationer till ämnet du behandlar. Nog är blondinbella bra mycket smartare än om hon hade kallat sin blogg bara för Bella eller Bellas Blogg? Om vi tänker oss att till exempel Gubben skulle komma på idén att starta en sportfiskeblogg så är ett perfekt namn Fiskegubben eller Fiskargubben. Jodå, domännamnen är lediga! Nästa steg är att registrera detta domännamn och då under flera olika toppdomäner, d v s fiskargubben.se, .nu, .com etc.

Ibland har medierna varit ovilliga att exponera webbadresser i artiklar och inslag. Men om du har ett etablerat varumärke med egen domän så kommer saken i ett annat läge. Hur skriver man om blondinbella utan att nämna hennes varumärke vid namn? Och observera att varumärket även utgör domänen: blondinbella.se. Om blondinbella blir intervjuad i radio så måste varumärket nämnas vid namn för att inslaget ska bli meningsfullt. Samma sak med TV. Ja, ett väl inarbetat varumärke är ovärderligt för att nå fram i medierna. Dessutom ger det extra draghjälp åt den som skriver om henne och hennes blogg. Hennes fans vill naturligtvis läsa allt som skrivs om henne. Blir hon intervjuad i TV eller radio så är naturligtvis även detta högintressant för alla som besöker bloggen. Därför är kommersiella kanaler av naturliga skäl särdeles öppna för att göra inslag om blondinbella och andra välbesökta bloggar/sajter. Undrar just om rixtöntarna har hoppat på tåget än….? Hallå Fylking, jag har ett litet tips!

Tack vare den stora trafiken till bloggen så är blondinbella intressant för medierna och får god exponering i olika former vilket ytterligare ökar hennes besökarantal. Hon har den senaste tiden förekommit flitigt i bland annat Expressen och samtidigt så har hennes blogg nu passerat Kenza och ligger på första plats i besöksstatistiken. Du ser nog sambandet.

Genom att studera bloggar som ligger i topp i olika ämneskategorier så kan du få många tips om hur du ska gå vidare med din egen blogg. Men som jag tidigare framhållit så är inte hur många besökare du har det viktiga utan att du har rätt besökare. Identifiera din målgrupp, uppfyll deras intressen och bygg ditt varumärke. Jag återkommer till ämnet.

Tidigare inlägg i denna artikelserie:

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 5

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 4

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 3

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 2

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 1

1 kommentar:

Anonym sa...

Klart jag återkommer fast du har haft en Pontiac! Egentligen har jag inget emot den bilen, jag bara jäklas lite... många bra tips du kommer med här. Högst intressant för mig som just håller på att bygga upp min egen hemsida. // maluca