måndag, mars 17, 2008

Du kan också tjäna pengar på din blogg!

Jag tycker Blondinbella och Kenza med flera är värda sina framgångar. De har hittat en otappad nisch och gör sitt bästa för att få ut maximalt med intäkter av sitt bloggande. Det är uppfriskande att se unga tjejer som förstår att ta vara på de möjligheter som bjuds och dessutom lägger ner arbete på att komma vidare, i stället för att bara slå sig till ro. Snyggt jobbat, tjejer!

Måste man då vara tjej, 17 år och söt för att tjäna pengar på sin blogg? Nej, jag tror inte det. Blondinbella har några allmängiltliga tips om hur man kommer vidare:

- Du ska nischa dig.
- Marknadsför dig.
- Ta reda på vilken målgrupp du har.
- Skapa ett bra varumärke och var stolt över det.
- Kontakta själv olika företag.

Ja, konstigare än så är det inte. Att nischa sig är viktigt för att bloggen ska bli intressant för reklamköpare. En blogg med färre besökare men som behandlar ett speciellt intresseområde kan vara intressantare än en välbesökt blogg med oklart fokus.

Marknadsföring är A och O i livet som helhet och så även i bloggosfären. Det gäller att synas i medierna. Varje gång tidningarna skriver om dessa tjejer så ökar trafiken till deras bloggar. Samtidigt så är det deras genomslagskraft och bland annat det faktum att de är unga tjejer som gör det intressant att skriva om dem. De som läser bloggarna läser förhoppningsvis även tidningarna som skriver om bloggarna, resonerar redaktionen.

Målgruppen, ja. I dessa två fall är det uppenbarligen unga modeintresserade tjejer. Dessutom är ju bloggerskorna numera kändisar och då blir intresset att ta del av deras bloggar extra stort. Undrar just varför Magnus Uggla la av att blogga så snart efter starten? Kan det bero på att han aldrig lyckades komma upp i hälften av Kenzas besökarantal trots sin kändisstatus?

Vad är ett varumärke? När något blivit ett allmänt vedertaget begrepp så har du ditt varumärke. Ett inarbetat namn. Säg gratis e-posttjänst och de flesta tänker på Hotmail, trots att det finns hur många andra liknande tjänster som helst. Säg hamburgerrestaurang och nio av tio tänker på McDonalds. Det finns många andra aktörer i samma bransch men dessa varumärken är så etablerade att de dyker upp i vårt medvetande helt naturligt. Extra intressant är detta förstås när vi befinner oss inför ett köpbeslut. Sugen på en hamburgare? Ska vi gå på McDonalds? En annonsör körde under lång tid på vår lilla radiostation en kampanj för Termia värmepumpar. En värmepump är inte direkt något man impulsköper men den dag man behöver en så finns varumärket i vårt medvetande. Då har innötandet av namnet gett resultat.

Kontakta olika företag! En oerhört viktig bit. Utan försäljare stannar Sverige! Men tyvärr är det så att Jantelagen stoppar många förhoppningsfulla entusiaster som skulle kunna lyckas bra. Varför tycker så många att det är svårt att sälja och sälja sig själv? Nej, tydligen är det enklare att gnälla över att andra lyckas. Avundsjuka och jantelagen går liksom hand i hand...

Blondinbellas fem punkter säger egentligen det mesta om vad du behöver för att lyckas kommersiellt i bloggosfären. Men frågan är om det är det du vill. Många av oss ser bloggandet som en trivsam avkoppling som dessutom ger nya kontakter. Själv har jag en svaghet för humoristiska, kåserande bloggar och har hittills inte tänkt i kommersiella banor när det gäller bloggar. Men visst finns här en kommersiell potential. Så fort ett forum blir välbesökt och kan kopplas till en önskad målgrupp så blir det intressant för annonsörer. Då gäller det helt enkelt att hitta rätt annonsörer till den målgrupp du tillhandahåller. Och i detta läge måste du sälja – eller anlita någon som har lättare för det än du själv.

Jag återkommer till ämnet snart. Nu måste jag jobba lite också. Bland annat med att sälja....

1 kommentar:

Anonym sa...

Fler sådana här artiklar! :)

Jag är alltid intresserad av att öka intäkterna på min blogg även om det förvisso redan går rätt bra just nu.