Innan vi tittar på hur man går tillväga rent praktiskt för att tjäna pengar på sin blogg så kan det vara av intresse att notera att Konsumentverket nu börjat utreda de bloggar som mot betalning skriver om olika produkter. Till pilotfall har man utsett just blondinbella. Ja, marknadsföring kan vara ett tveeggat svärd. När bella går ut och berättar om hur mycket hon tjänar på sin blogg så väcker det förstås intresse även hos olika myndigheter. Enligt marknadsföringslagen ska det ju klart framgå vad som är annonser och vad som är redaktionell text. Dock tror jag att det är fruktansvärt svårt att fälla någon för detta. I förlängningen skulle då även väldigt många resereportage och produkttester hamna i skottgluggen. Många annonsblad lever på att leverera artiklar som egentligen är ren reklam, dock utan att ange detta. Även i mera ”seriösa” medier förekommer smygreklam och produktplacering, dock utan att eventuell ersättning redovisas. Det är ett faktum att redaktionell text har en genomslagskraft mångdubbelt starkare än all annonsering och därför har naturligtvis intresset för bloggmediet blivit så stort.
Vi följer med intresse utredningen om blondinbellas förehavanden i bloggosfären. Men nu åter till ämnet: hur kan du tjäna pengar på din blogg?
Helt enkelt genom att attrahera tillräckligt många besökare som är intresserade av ett visst ämne, alltså en nischad målgrupp, och sedan sälja reklam till annonsörer som önskar nå denna målgrupp. Då tänker jag inte i första hand på Ad Sense och liknande program. Nej, för maximal lönsamhet så handlar det om att göra avtal direkt med annonsören och komma överens om ett pris. Antingen i form av produkter, kontant ersättning eller både och.
Kan vem som helst göra detta? Jajamän! Säkert har du ett specialintresse som kan attrahera tillräckligt många besökare för att din blogg ska bli intressant för annonsörer. Säg till exempel att du är intresserad av hårdrock. Du kanske besöker konserter, tar bilder, har koll på turnéer och skivutgivningar, har kanske rentav intervjuat intressanta artister. Då är målgruppen klar! Genom marknadsföring i olika forum, diskussionsinlägg, visitkort, dela ut lappar på konserter etc så kan du sprida kunskap om din blogg. Namnet i sig är förstås också viktigt. Det bör vara lätt att komma ihåg och associera till ämnet. Vad sägs om ”Metal Madness” eller ”Heavy Hell”?
Vilka annonsörer kan vara intresserade av detta? Naturligtvis musikbranschen, skivbolag, alla som säljer kringprodukter, T-tröjor och annan merchandise, bokförlag etc. Inom denna sektor finns en myriad av små independentbolag som du kan sluta avtal med. Du kan recensera skivor och konserter. Göra ett fanzine i bloggform. När väl besökarna hittat till din blogg så gäller det att få dem att komma tillbaka. Du kan köra tävlingar i samarbete med olika annonsörer. Kan du sedan erbjuda något unikt mervärde, till exempel en unik intervju med någon känd hårdrockprofil som du lägger ut som ljudfil (i alla fall delar av intervjun) så ska du se att det blir rusning av besökare till din blogg.
Hur sätter jag annonspriser? Ja, det är alltid en fråga om att förhandla och hitta en prisnivå som säväl säljare och köpare är nöjda med. Idealet är när direkta köp kan kopplas direkt till din blogg. Detta kan ske i affiliate-form. Det finns otaliga program för detta. Du kan till exempel sälja intressanta böcker som amazon.com-affiliate. Många företag som säljer skivor har också affiliate-program. Men givetvis går det också att skapa egna affiliatekoncept. Du kan rentav ta emot beställningar på önskade produkter och vidarebefordra dessa till säljaren.
Intressanta samarbetspartners är tidningar och fanzines som skriver om samma ämne som du tar upp i din blogg. Här ska du se till att exponeras i deras tidning. Annonsbyten är en variant men ännu bättre är om du lyckas få dem att skriva en artikel om din blogg. Det har fungerat bra för blondinbella. Med tanke på ämnet så spelar det ingen roll om du är 42 år, har skäggstubb och ölmage. Det viktiga är att du tillhandahåller ett intressant innehåll för hårdrocksälskarna.
Det viktiga är att du kommer igång och målmedvetet går in för att skapa en kommersiell blogg. Om det nu är det du vill göra. Möjligheterna finns men det är du som måste ta vara på dem, precis som blondinbella och Kenza har gjort.
Fortsättning följer....
Tidigare inlägg i denna artikelserie:
Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 1
måndag, mars 17, 2008
Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 2
Etiketter:
annonsörer,
blogg,
blondinbella,
hårdrock,
Kenza,
marknadsföring
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
3 kommentarer:
Bra att nån reder ut begreppen! Tack. Jag ger lite tips på min sajt också just nu. Låt oss alla tillsammans se till att den som lägger ner tid på att blogga också får ersättning för sin vassa penna. Sprid kunskapen!
Ser att Bloggportalen klassar Blondinbella AB:s blogg som en privatblogg - vadfalls!
Hej Ronny!
Det verkar som att våran kontaktadress har försvunnit då vi senast gjorde om lite!
Vår kontaktadress är
bloggtavlingar@hotmail.com
Det går dock lika bra att skicka oss en länk till tävlingen i en kommentar så postar vi ett inlägg så snart vi har tid!
Din tävling är postad under gårdagen hos oss. =)
MVH
Tina - Bloggtävlingar
Skicka en kommentar