måndag, mars 31, 2008

Blott Sverige svensk vodka har

Nej, tydligen inte nu längre. Vin och Sprit övergår till franska Pernod Ricard för den facila summan av 55 miljarder kronor. En liten amortering av räntorna på statsskulden blir det ändå. Och visst är det intressant att styrelseordföranden i det franska bolaget anser att ”Absolut är ett enastående märke”. Håller den franska dryckeskulturen på att förändras? Calvados ut, vodka in?

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 7

En av de snabbast växande inslagen inom webbmarknadsföring är sponsrade länkar. Säkert har du på många sidor, såväl hemsidor som bloggar, sett Google’s länkade reklamsnuttar för olika tjänster och produkter. Via annonstjänsten Ad Sense kan du köpa dessa annonser som sedan visas på olika relevanta hemsidor eller bloggar. Om du till exempel handlar med reservdelar till jänkare så kommer dina annonser att dyka upp på hemsidor och bloggar som behandlar ämnet amerikanska bilar. Du når alltså som annonsör rätt nisch och får förhoppningsvis även därigenom en ökad försäljning.

Som innehavare av en hemsida eller blogg så kan du använda denna resurs för att tjäna pengar. Du ansluter dig exempelvis till Ad Sense och sedan kommer automatiskt betalda textlänkar / annonser att genereras på din sajt eller blogg.

Detta låter väl intressant? Du tjänar pengar utan egentlig ansträngning, mer än att uppdatera din hemsida eller sköta din blogg. Även om du inte blir rik på detta så ger det ett litet bidrag. Fördelen är att du inte behöver engagera dig i själva annonsförsäljningen.

Men Google och Ad Sense har inte på något sätt monopol på vare sig webben eller sponsrade länkar, även om de nog skulle önska att det vore så. Det går nämligen precis lika bra att eliminera mellanhänderna och göra affärer direkt med annonsörerna. Då är det en ren förhandlingsfråga mellan dig och annonsören vad textlänken är värd. I huvudsak är det två ändamål som är grunden för denna typ av annonsering:

- Att nå ut direkt till en bestämd målgrupp

- Sökmotoroptimering (SEO). Genom länkar från ”kvalificerade sidor” hamnar den länkade sidan högre ibland sökträffarna.

Vad är då kvalificerade sidor? Om du vill hamna högt i Google’s sökmotor så är det deras algoritmer som gäller. Du kan få många intressanta tips genom att följa Google-medarbetaren Matt Cutt’s blogg. Under hösten 2007 ändrade Google sina algoritmer så att sidor med betalda länkar som inte kommit via Ad Sense bestraffades med en lägre ranking och därmed sämre status i sökmotorträffar. Officiellt var detta för att bibehålla kvaliteten på länkarna. Ett av de senaste utspelen är att sponsrade länkar ska anges med annan färg för att underlätta för besökarna att skilja mellan redaktionell text och sponsrade länkar.

Givetvis ligger det nära till hands att se detta som en diskutabel åtgärd för att eliminera konkurrenter. Men frågan är hur beroende du är av att använda Google. Det finns trots allt andra sökmotorer. Dessutom kan du dra rikligt med trafik till din hemsida genom exempelvis en blogg och komma runt problemet.

Tänk på saken. Om du kan göra ett avtal med en annonsör som kanske betalar $200-500 per år för att få en textlänk från din hemsida eller blogg, hur intressant är det jämfört med Ad Sense och liknande program? Om du hittar tio sådana annonsörer och lätt kan placera textlänkarna på ett naturligt sätt på din webbplats utan att konkurrera med ditt redaktionella innehåll eller ditt säljbudskap, ja, då är detta helt plötsligt en icke föraktlig inkomst. Har du sedan flera bloggar eller hemsidor där du kan tillämpa samma strategi så kan det bli ett bra bidrag till hushållskassan, bara genom att lägga upp en länk.

Det är du som väljer hur du vill jobba. Men minns att det finns en värld utanför Google. Jag talar nu inte om att upprätta rena annonssidor vars primära syfte är att sälja sponsrade länkar. Nej, sidan / bloggen måste ha ett intressant innehåll för att generera ett stort besökarantal. Observera att en sida som bestraffats av Google med lägre ranking förlorar i intresse för de annonsörer som använder sponsrade länkar i sökmotoroptimeringssyfte. Där är man främst intresserade av sidor med en ranking av 3 eller bättre. Men annonsörer som direkt vill nå ut till prospects inom olika nischer är fortfarande intresserade, beroende på din besöksstatistik.

Besöksstatistik är något som du har alla möjligheter i världen att påverka och jag återkommer till detta ämne. Snart.

Tidigare inlägg i denna artikelserie:

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 6

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 5

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 4

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 3

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 2

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 1

söndag, mars 30, 2008

Hur är vi egentligen funtade?

Kanske ska man ta detta verktyg med en nypa salt men här har vi i alla fall ett cyberns horoskop för bloggare. Nu behöver vi inte längre undra över vilka vi är. Det räcker nämligen med att fylla i bloggadressen i formuläret på Typealyzer så får vi omgående besked. Själv har jag fått följande diagnos av detta verktyg:
Jag tillhör tydligen temperamentet ”Strateger” om vilket Typealyzer berättar följande:

Strateger (NT)

“Hmm… Vilken intressant idé!”

Strategerna är de sanna tänkarna i ordets ursprungliga bemärkelse - ständigt sysselsatta med att studera, systematisera och bedömma idéer antingen i det egna huvudet eller i den yttre världen. Logisk analys av abstrakta idéer är mums för strateger! Särskilt de introverta strategerna kan ägna så mycket energi åt sina tankar att de helt glömmer bort både världen och den egna kroppen. De utåtriktade är ofta i full färd med att strukturera upp tillvaron eller andra människor istället. Strateger är också ofta mycket intresserade av ord och språk - mästare på alfapet eller kunskapsspel. Och lika ofta riktigt jobbiga för andra genom att göra hårfin distinktioner mellan ord eller idéer.

Det som framförallt driver strateger är möjligheter - de kan därför ofta framstå som lite i det blå eller att tänka “för mycket”. Vill du få en strategs uppmärksamhet - pröva “hmm… det här var verkligen ett klurigt problem…”.

Man kan ofta känna igen Strateger på att de ofta använder ord som “troligen”, “rimligt” eller “till viss del”.

Vidare är jag enligt samma verktyg Jung-Meyers-typen ”Analytiker”:

Analytikern (INTP)

Analytiker framstår oftast som opersonliga och är framförallt intresserade av de underliggande principerna för ett fenomen. Koncept och idéer är hemmavattnen för dessa personer. Normalt är de inte särskilt dominanta, förutom när det kommer till intellektuella frågor - då de kan bli förvånansvärt bestämda i diskussioner med andra människor. Första intrycket i sociala sammanhang är oftast att de är tystlåtna och reserverade - men när de väl lärt känna någon intimt eller diskuterar idéer tenderar de att öppna upp sig på gränsen till att de uppfattas som framfusiga. Analytikerna har svårt att lära sig konsten att småprata, vilket ofta blir ett problem under uppväxtåren - och om de inte jobbar med det - även under senare delen av livet.

För att fungera bra är det nödvändigt för individer med denna personlighetstyp att få ett jämnt flöde av nya intryck - annars tenderar de att göra förhastade slutsatser. För att MÅ bra är det nödvändigt att denna typ lär sig att använda sina känslor när de fattar beslut. Det är annars deras svaga sida vilket kommer fram under stress eller i form av att de uppfattas som känslokalla av andra människor.

Jag vet inte precis om jag tror på detta till 100%....

Vinyltävlingen avgjord!

Då har än en gång dragning förrättats bland insända korrekta svar i min senaste vinyltävling.
De rätta svaren var följande:

- Bakom artistnamnet Barbie dolde sig Alexander Bard.
- Gitarristen i Deep Purple och Rainbow var Ritchie Blackmore.
- Den berömde engelske producent som bl a producerade the Outlaws var Joe Meek.

Det är bara att konstatera att Robert Haake i Linköping är en man med matjord i fickorna. Denna gång vann du just singeln med Barbie, Prostitution twist, som kommer med posten.

Övriga pristagare blev:

3. Tony Frisén som vinner vinylskivor för 200 kr
2. Michael Ericson som vinner vinylskivor för 300 kr
1. Mikael Wennberg som vinner vinylskivor för 500 kr

Grattis alla vinnare! Ny tävling följer snart i en blogg nära dig.

lördag, mars 29, 2008

Vita Huset tänder på igen

Detta blev faktiskt ett riktigt behagligt mellanspel. Inte för att jag tittar speciellt mycket på TV normalt men däremot lyssnar jag gärna på musik. Som sann tvilling så har jag svårt för att bara göra en sak åt gången så ofta läser jag en bok samtidigt. Nu blev det varken eller. Jag kom snart fram till att stearinljus inte är någon idealisk läsbelysning. Nej, det blev en stilla kontemplation med ett glas rött och ost i ljuslågans sken. Klart avstressande. Normalt brukar i alla fall datorn stå på i bakgrunden för att jag t ex snabbt ska kunna besvara e-post. Nu var det bara ljuslågan som bröt mörkret och det kändes faktiskt riktigt skönt. Vare sig denna timma hade någon reell betydelse för klimathotet eller inte så var det en behaglig timma. Ja, det vore inte alls dumt att uppleva det oftare. Vissa ekonomiska besparingar finns ju också att göra genom att en massa elektronik inte står på utan att användas.

Det ska bli kul att se utvärderingen av denna timma. Hur många kWh har vi sparat? Hur kommer nativiteten om nio månader från dagens datum att påverkas? Har detta tillfälle påverkat våra vanor i någon mån?

Vita Huset släcker också ner

Nu går Östra Svealands ledande monark i spetsen för sina undersåtar och släcker ner fasadbelysningen på sina slott till stöd för manifestationen Earth Hour. Givetvis måste även Vita Huset följa detta kungliga exempel och mellan 20 och 21 blir det alltså till att läsa i skenet av stearinljus. Det kan ju passa bra då jag precis läser ”Vävarnas Barn” av Per Anders Fogelström. I 1700-talets Stockholm hade man ju inget behov av att ransonera elektricitet. Samtliga böcker i Fogelströms serie om ett Stockholm av igår är mycket engagerande och ger inte så få tankeställare. Trots den misär som många lever under så finns det ljusglimtar i eländet. Böckerna andas hopp, samtidigt som de är oerhört intressanta miljöskildringar och historiska romaner.

Jag vet inte hur pass effektiv denna manifestation blir. Men snart kommer vi säkert att kunna avläsa statistik om hur mycket elförbrukningen gått ner mellan 20 och 21. Självklart kan vi spara på el om vi vill. Det gäller bara att komma igång och då kan en manifestation av detta slag ge en lämplig puff i rätt riktning.

Det är ju alltid lättare att göra något tillsammans med andra. Nu är vi en del i en världsomspännande gemenskap som under 60 minuter ska förbruka X antal kWh mindre. Det mest radikala hade väl varit att stänga av radio och TV under den aktuella tiden och inspirera oss till att göra något annat.

Apropå manifestationer och massrörelser: vad sägs om att vara med och rösta på Sveriges smutsigaste djur? Själv röstar jag på Obelix som just nu ligger fyra. Om tillräckligt många andra röstar som jag så kanske vi kan ge honom segern. Stoppdatum är den 31 mars. Nog förtjänar han att vinna?

Klockan drar sig mot 20.00. This is the White House, signing off.

fredag, mars 28, 2008

Ibland är sannolikheten osannolik

Idag för 29 år sedan inträffade härdsmältan vid Three Mile Island i Harrisburg, Pennsylvania. Tage Danielsson gjorde en berömd monolog om händelsen i revyn ”Under Dubbelgöken”:

”Jag menar till exempel, före Harrisburg... och då var det ju ytterst osannolikt, att det som hände i Harrisburg skulle hända, men sen så fort det hade hänt, då rakade sannolikheten upp till inte mindre än hundra procent, så att det blev... det blev nästan sant att det hade hänt.”

Detta med sannolikhet dyker upp i tankarna med anledning av det uppmärksammade beslutet i Vetlanda att en pappa som våldtagit sin minderåriga dotter hundratals gånger nu ska ha vårdnaden om henne. Pappan är för närvarande intagen för rättspsykiatrisk vård.

Är det i detta fall speciellt osannolikt att vad som tidigare hänt hundratals gånger kommer att hända igen? Så osannolikt att det nästan inte är sant att det som har hänt verkligen har hänt?
Varför fattar man annars ett sådant beslut?

lördag, mars 22, 2008

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 6

Först bara ett förtydligande: SL Records som jag nämnde som exempel på hemsidor som blivit offer för konflikten mellan Telia och Cogent Communications ligger inte på ett gratis webbhotell. Men drabbas ändå tack vare att sidan inte kan nås från Telia-anslutna kunder. Hur fungerar det för er andra – kommer ni åt sidan? Mejla gärna Stickan och ge en lägesrapport – och handla gärna lite skivor samtidigt. Tell him RonnyBGoode sent you!

I alla händelser är alltid en egen domän att föredra. Detta är en tanke som slår mig nu när jag sitter hos Delsbo Radioklubb och kablar ut mina inlägg i bloggosfären. Klubbens sida ligger på Passagen och blir därmed bara en undersida till Passagens domän. Dessutom får man stå ut med en massa fullständigt irrelevanta reklamannonser och pop-up-fönster med reklam. Nu spelar detta kanske ingen större roll för radioklubben då de flesta som är intresserade kommer hit via bokmärken eller länkar? Eller? Vilka nackdelar har det att till exempel ligga på Passagen jämfört med att ha en egen domän? Några exempel:

- Adressen blir svårare att komma ihåg. Nog är det lättare att minnas delsboradioklubb.nu eller drak.se i stället för http://hem.passagen.se/drak ?
- Du är i Passagens våld! Med en egen domän kan du flytta till vilket webbhotell du vill och byta när du känner för det. Adressen blir ändå densamma. När Passagen försvinner så försvinner även din hemsida.
- Alla pop up-fönster och övrig reklam gör att sidan laddar långsammare.
- Du gör ofrivilligt reklam för Passagen i stället för dig själv och din verksamhet.
- Passagen lägger in en hel del reklam på din sida, reklam som kan kollidera med dina egna intressen. Om du har en kommersiell hemsida så är detta negativt. Varför ska du göra reklam för andra varumärken?
- Med eller mot din vilja blir du medlem i en community, Passagen.

Dessa motargument får räcka just nu. Men du inser att en egen domän och ett fristående webbhotell har sina klara fördelar. På samma sätt kan en blogg kopplas till en egen domän vilket flera bloggare jag besöker gjort. Mycket bra! När du i din marknadsföring trycker upp blogg- och webbadressen på visitkort och annat så är det viktigt att ha ett domännamn som är lätt att minnas. Detta är en mycket viktig del av byggandet av ditt varumärke. Sedan är det bara din egen kreativitet som sätter gränserna för hur du kan marknadsföra adressen. Idag är en webbadress ett lika naturligt inslag i marknadsföringen som telefon och fax (använder någon fax överhuvudtaget längre?) Följaktligen bör förstås domänen/webbadressen finnas med på firmabilen. Liksom på brevpapper, reklamprylar, utskick – ja, allt! När du börjar att betala för trycksaker och annat så ska du definitivt inte marknadsföra Passagen utan din egen rörelse.

Gott och väl om man är företagare, tänker du. Men en vanlig blogg? Ja, om du har ambitionen att tjäna pengar på din blogg så måste den marknadsföras. Kenza och blondinbella är bra domännamn därför att de direkt fokuserar på varumärket. När bloggerskorna omnämns i pressen och andra bloggar så får varumärket en god exponering och i den mån man i artiklar och blogginlägg inte aktivt länkar till bloggen/webbsajten så är det lätt att söka på själva namnet, det vill säga varumärket. Därför gäller det också att ha ett slagkraftigt och unikt namn på sitt varumärke. Något som är lätt att komma ihåg och som samtidigt förmedlar associationer till ämnet du behandlar. Nog är blondinbella bra mycket smartare än om hon hade kallat sin blogg bara för Bella eller Bellas Blogg? Om vi tänker oss att till exempel Gubben skulle komma på idén att starta en sportfiskeblogg så är ett perfekt namn Fiskegubben eller Fiskargubben. Jodå, domännamnen är lediga! Nästa steg är att registrera detta domännamn och då under flera olika toppdomäner, d v s fiskargubben.se, .nu, .com etc.

Ibland har medierna varit ovilliga att exponera webbadresser i artiklar och inslag. Men om du har ett etablerat varumärke med egen domän så kommer saken i ett annat läge. Hur skriver man om blondinbella utan att nämna hennes varumärke vid namn? Och observera att varumärket även utgör domänen: blondinbella.se. Om blondinbella blir intervjuad i radio så måste varumärket nämnas vid namn för att inslaget ska bli meningsfullt. Samma sak med TV. Ja, ett väl inarbetat varumärke är ovärderligt för att nå fram i medierna. Dessutom ger det extra draghjälp åt den som skriver om henne och hennes blogg. Hennes fans vill naturligtvis läsa allt som skrivs om henne. Blir hon intervjuad i TV eller radio så är naturligtvis även detta högintressant för alla som besöker bloggen. Därför är kommersiella kanaler av naturliga skäl särdeles öppna för att göra inslag om blondinbella och andra välbesökta bloggar/sajter. Undrar just om rixtöntarna har hoppat på tåget än….? Hallå Fylking, jag har ett litet tips!

Tack vare den stora trafiken till bloggen så är blondinbella intressant för medierna och får god exponering i olika former vilket ytterligare ökar hennes besökarantal. Hon har den senaste tiden förekommit flitigt i bland annat Expressen och samtidigt så har hennes blogg nu passerat Kenza och ligger på första plats i besöksstatistiken. Du ser nog sambandet.

Genom att studera bloggar som ligger i topp i olika ämneskategorier så kan du få många tips om hur du ska gå vidare med din egen blogg. Men som jag tidigare framhållit så är inte hur många besökare du har det viktiga utan att du har rätt besökare. Identifiera din målgrupp, uppfyll deras intressen och bygg ditt varumärke. Jag återkommer till ämnet.

Tidigare inlägg i denna artikelserie:

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 5

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 4

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 3

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 2

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 1

Hos tjejerna på Hagsta

Igår blev det inga blogginlägg härifrån men det berodde främst på vissa svårigheter att nå kontakt med bloggosfären och inte på någon självvald inaktivitet dagen till ära. Långfredagens status har ju förändrats med åren och nu kan såväl krogar som affärer hålla öppet. Långfredag, förresten. Nog är det väl ett bra mycket mera passande namn än engelskans ”Good Friday”? Om inte annat så tror jag nog att Jesus upplevde denna fredag som synnerligen lång. Men det är ingenting att hänga upp sig på…. (ja, den var dålig, jag vet….)

Jag startade resan norrut vid tretiden på torsdagen och de första två timmarna flöt det på över förväntan. Bra väglag, vackert väder och folk ”körde som folk”. Det verkade som om alla hade föresatt sig att lura statistikens profetia om åtta dödsoffer under påskhelgen.
Efter Gävle så började det kärva i trafikmaskineriet. Köerna som hittills flutit på så bra rörde sig långsammare och långsammare och till slut satt vi där vi satt och kunde inte annat. Min första tanke var förstås att en olycka inträffat längre norrut längs E4:an så att vägen var avspärrad. Men lyckligtvis var så inte fallet. Nej, vad som hände var att trafikrytmen påverkades av dessa evinnerliga byten från dubbelfilig till enkelfilig väg. På grund av de långa köerna fortplantades dessa ryck bakåt i ledet tills trafiken stod helt stilla.

Jag läste nyligen i en artikel att man genom långvarig forskning kommit fram till just denna slutsats: vid långa bilköer så fortplantas störningar i trafiken bakåt i kön. Ska man verkligen behöva forska för att uppnå insikt om en sådan självklarhet? Har ansvariga på Vägverket aldrig dansat jenka eller deltagit i kapprodd som medlem i ett roddarlag? När någon där kommer ur fas med de andra så blir resultatet att allt stannar av. Med besked!

Nåja, så småningom rullade vi vidare. I ungefär två timmar hade jag haft tillfälle att sitta och koppla av från körningen och fundera och jag hade kommit fram till att det nog var dags för ett måltidsuppehåll. Första bästa näringsställe var Hagsta Krog ett par mil norr om Gävle. Jag hade inte besökt stället på säkert tio år så det kunde ju vara dags nu.

När jag kom in och fick se kön fram till disken så var jag på vippen att vända. Men stod ändå kvar och väntade. En skylt förkunnade att ”dagens” serverades fram till 18.00 och nu hade klockan hunnit bli strax efter 19. Synd, tänkte jag, då nötgryta med potatis, smör och bröd, sallad och kaffe efteråt för 72 kr lät riktigt lockande. Men jag började studera matsedeln och fundera på andra alternativ. Förvånansvärt snabbt var jag framme vid disken och på min fråga om dagens rätt fortfarande serverades så svarade en glatt léende tjej ”Självklart! Vill du ha nöt- eller fiskgryta?”

Det blev alltså nötgryta. Man skulle kanske annars kunnat ha vänta sig i Jantelagens Sverige att man sagt ”efter klockan är 18 så ska du jävlar anamma inte ha någon dagens! Här håller vi på tiderna!” Men jag fick intrycket att tjejerna på Hagsta gladeligen skulle ha lagat nötgryta hela natten om så var. Det kallar jag kundfokusering! Dessutom måste jag säga att allt flöt på förvånansvärt smidigt trots den aldrig sinande strömmen av hungriga påskresenärer och tjejerna i kassan hade hela tiden ett léende till övers för sina kunder. Nötgrytan? Jodå, mustig och god och en rikligt tilltagen portion. Jag avslutade med en blåbärsmazarin till kaffet, helt i strid med Socialstyrelsens rekommendationer.

Detta blev en behaglig avkoppling innan jag åkte vidare. Kanske bidrog en något dämpad belysning till den avstressande atmosfären? I alla fall så var detta stopp precis vad som behövdes för att ladda batterierna och kunna rulla vidare pigg och alert.

Nästa gång du befinner dig på resa längs E4:an mellan Gävle och Söderhamn så titta gärna in till tjejerna på Hagsta och stressa av du också. Det är krogen med en viking på skylten. Tell’em RonnyBGoode sent you!

torsdag, mars 20, 2008

Det är inte så dumt att vara straight ibland

Ja, det verkar som om det blir en Glad Påsk för Måns och Marie. Måns, som när han utsågs till Årets Artist på QX-galan, sa att ” Jag älskar homosar. Hade jag inte varit straight så skulle jag vara gay!”
Idag är han nog ganska nöjd med att vara straight. Glad Påsk, Måns och Marie!

Faran med att använda utländska webbhotell

Detta anknyter i högsta grad till artikelserien om "Du kan också tjäna pengar på din blogg". Inom webbmarknadsföring så är din hemsidas tillgänglighet något fundamentalt. Visst kan det vara frestande att lägga sin sida på en utländsk gratisserver och kanske stå ut med lite reklam på sin hemsida för att slippa betala för webbhotellet. Men denna snålhet kan ibland bedra visheten. Sidor som ligger på servrar i till exempel USA är nämligen beroende av den lokale operatörens välvilja för att fungera. Ett aktuellt fall visar hur detta skapat problem för en svensk användare.
Telia ligger sedan förra veckan i konflikt med amerikanska Cogent Communications. Företagen har enligt IDG.se haft en överenskommelse som innebär att de båda låter sina kunders datatrafik gå i varandras nät utan betalning, en lösning som är vanlig mellan operatörer av jämförbar storlek. Striden gäller enligt Cogent ett kontraktsbrott från Telias sida då man inte kommit överens om kostnaderna för anslutningen mellan operatörernas nät i USA som har lidit av överbelastning och måste byggas ut.
Vilka praktiska konsekvenser får då detta? Jo, nu kan inte längre Telias kunder komma åt hemsidorna som ligger på amerikanska servrar som är beroende av Cogents uppkoppling. I skrivande stund är konflikten fortfarande inte löst. Ett praktiskt exempel är skivsidan SL Records vars sida ligger ute men som nu inte kan nås från Telias kunder.
Jag har också en skivsida där jag säljer vinyl i mindre skala som en del av min egen samlarhobby. Denna sida påverkas inte av konflikten då den ligger på ett svenskt webbhotell, Webbstugan i Ljusdal, och därför kan nås 24/7. Inte heller behöver jag stå ut med reklam för en gratis webbplats. Kostnaden för detta webbhotell är endast 1 200 kr per år och det måste jag säga är en minimal utgift i sammanhanget. Dessutom är detta webbhotell oberoende av utländska nätoperatörers välvilja.

onsdag, mars 19, 2008

Vad har Jinge egentligen att dölja?

Något måste det vara. Hur kommer det sig annars att jag inte kommer in på Jinges Web och Fotoblogg? Är detta ett fenomen som bara jag upplever eller har även andra råkat ut för att Explorer vid varje försök hänger sig? Jag vet inte om bloggen är intressant men onekligen så gör ju svårtillgängligheten att nyfikenheten kittlas en aning.
Också ett sätt att marknadsföra sig. Att bygga ett varumärke. Hemlige Jinge!

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 5

Vad är likheten mellan bröderna Schulman och Paris Hilton? Jo, de är båda varumärken. Med mediernas hjälp har de blivit etablerade namn. Varje gång något skrivs om dem så får varumärket en push framåt. Även om det som i brödernas fall handlar om att de blivit utkastade från Värmlands Folkblad. Bland annat vi bloggare hjälper till att bygga varumärket genom att kommentera vad som kan tyckas vara rena pseudo-händelser. Många har kanske undrat vad Paris Hilton egentligen gör och varifrån hennes miljoner kommer? Jo, hon titulerar sig varumärkeskonsult. Hennes roll är att bygga och underhålla varumärken, vilket hon gör med den äran. I denna artikel får du några tips om hur hon jobbar.

Att bygga ett varumärke från scratch är inte lätt. Men det går. Vissa människor har en naturlig fallenhet för att exponera sig själv (på gott och ont) medan andra föredrar en mera diskret profil. Om du eftersträvar att få många besökare till din blogg så är en god exponering en förutsättning. Men – och här kommer vi till poängen med detta inlägg – en hög besöksstatsistik innebär inte med automatik att bloggen blir kommersiellt intressant. Nej, vad det handlar om är att attrahera kvalificerade prospects.

Bloggportalen rankar sidorna utifrån unika besökare per vecka. Med andra ord så räknas varje besökare endast en gång även om de återkommer flera gånger om dagen och läser varje inlägg under veckan. Men det intressanta för en annonsör är att nå ut till en önskad målgrupp. Därför är modebloggar intressanta som marknadsföringskanaler för vissa produkter och tjänster. Hur kan du då utnyttja detta förhållande rent praktiskt?

Säg att du till exempel är en inbiten sportfiskare. Du har många års erfarenhet och brinner för ditt intresse. Under åren har du lärt dig många knep och kan lätt dela med dig av dina tips och tricks. Dessutom har du koll på olika typer av utrustning och håller dig hela tiden uppdaterad om vilka nya produkter som kommer ut på marknaden. Du kan utvärdera olika typer av drag, rullar och deras för- och nackdelar i olika sammanhang. Ja, du förstår vart jag vill komma.

I ditt fall handlar det om att fokusera på ditt specialintresse. På detta sätt drar du andra sportfiskeentusiaster till din blogg. Därmed har du en nisch som är intressant för alla företag som säljer produkter till denna målgrupp. Sedan handlar det bara om att göra bloggen tilräckligt intressant och att uppdatera den ofta. Samt icke minst att marknadsföra den och bygga ditt varumärke. I mångt och mycket har bloggmediet tagit över den roll som tidigare portaler och forum hade. Båda dessa företéelser är nischade mot en speciell intressegrupp och på samma sätt kan du nischa din blogg.

Vad sägs om dagens outfit för sportfiskare? Fiskeresan till Norge? Kanske du slår dig ihop med någon researrangör eller ordnar egna resor. Recensioner och tester av produkter. Tävlingar. Denna blogg kan fungera lika väl på det lokala planet som riksplanet. I samband med din fisketripp till Värmland så hittar du säkert även lokala annonsörer. Sportfiskarna måste ju bo någonstans? Gör ett deal med en lokal camping eller kanske ett pensionat. Vilken utrustning använder du? Har företaget någon kampanj på gång? Genom din blogg kan du erbjuda en både billig och kostnadseffektiv exponering av olika produkter. Många bäckar små....

Tidigare inlägg i denna artikelserie:

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 4

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 3

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 2

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 1

TV-licens utan TV

När inte pejlarnas jakt på licensskolkare ger tillräcklig utdelning så tänker man ut något nytt. Nämligen att göra alla som har tillgång till bredband licenspliktiga. Hur? Jo, genom att göra hela STV:s utbud tillgängligt via webben. Om du sedan innehar en dator med bredbandsuppkoppling eller en mobiltelefon som kan anslutas till webben så måste du betala, även om du inte har någon TV-apparat.

– Den dag en helt kanalutbud finns tillgängligt över internet så ska man betrakta det som avgiftspliktig utrustning, säger Radiotjänst vd Anna Pettersson till aftonbladet.se.

Vilket påminner mig om den gamla historien om gubben (nej, inte Gubben!) som stod inför tinget anklagad för hembränning då en destilleringsapparat påträffats i hans lilla stuga. Gubben bedyrade sin oskuld och sa att han minsann inte bränt hemma. Spelar ingen roll, sa domaren, du har ju apparaten.

- Jaha, menade gubben, då är det väl lika bra att ni sätter dit mig för våldtäkt också.
- Våldtäkt? undrade domaren. Har du våldtagit någon då?
- Nej det har jag inte. Men jag har apparaten....

tisdag, mars 18, 2008

Bloggkrig om bevakningen av handboll

När två tidningar träter om hur bevakningen av handboll eventuellt påverkas av att tränaren för det ena laget bloggar för tidningen samt om tidningarnas sponsorkontrakt med respektive klubb inverkar på sportredaktionernas arbete så förs striden i stort sett enbart i bloggosfären. Läsarna av papperstidningarna missar allt det roliga. I en intervju för Tidningen Journalisten framhåller Sydsvenskans sportkrönikör Anja Gatu att ”det finns en risk att det går för fort på nätet och att man svarar i affekt”. I artikeln säger hon också att de pressetiska frågorna inte passar så bra på sportsidorna utan ligger bättre på nätet.
Intressant. Har alltså Sydsvenskan en pressetik som är anpassad för webben / bloggosfären och en som är tänkt för publicering i papperstidningen?

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 4

Nu är blondinbella i hetluften! Men rubriken ”bloggar som bryter mot lagen” är väl ändå att ta i. Skulle Konsumentverkets utredning ge vid handen att hennes bloggande inte följt
marknadsföringslagens anda och bokstav så är det ju bara att klart ange vad som är reklamtexter. Varumärket blondinbella lär inte påverkas av detta. Nej , denna typ av bloggar kommer säkerligen även fortsättningsvis att vara populära bland annonsörer och marknadsförare. Att utnyttja kändisar för att göra reklam för en produkt är inget nytt. Det nya är isåfall sättet på vilket några bloggerskor blivit kändisar – just genom att blogga! Men detta är en naturlig utveckling av mediet. Det är marknaden som styr. Om tillräckligt många besökare väljer att besöka en viss blogg så ger trafiken bloggen en kommersiell potential. De entreprenörer som förstår att utnyttja detta tjänar pengar – med all rätt. Bloggaren blir en kändis, ett varumärke. Precis som Björn Borg, Magnus Uggla och Paris Hilton är varumärken, fast av olika anledningar.

Säkert drömmer många förhoppningsfulla tjejer om att bli en ny blondinbella, en ny Kenza. Men bloggosfären är inte på något sätt begränsad till någon viss åldersgrupp eller ett speciellt kön. Du kan faktiskt själv bygga upp en framgångsrik blogg om du bara jobbar målmedvetet. Ett gammalt talesätt är att man ska sikta på månen så kanske man träffar talltopparna. Jag skulle vilja säga att om man siktar så förbenat dåligt så ska man nog inte hålla i en bössa överhuvudtaget! Med andra ord: fokusering är allt. Du måste VILJA bli framgångsrik som bloggare.

Pengar är inte allt här i livet. Några (som till exempel Gubben) suktar i stället efter ära och berömmelse. Ja, mediet kan användas på olika sätt:

- Du kan marknadsföra en politisk åskådning.
- Du kan marknadsföra din egen person.
- Du kan marknadsföra ditt skrivande.
- Du kan marknadsföra ditt företag.
- Du kan knyta värdefulla kontakter och nätverka.
- Du kan förmedla en tro.
- Du kan rentav sälja produkter och tjänster, direkt eller indirekt.

Det är din egen fantasi som sätter gränserna för hur du kan använda din blogg. Men det är viktigt att du har en strategi. En plan. Även om du idag inte har den fulla visionen klar för dig hur din blogg ska utvecklas så bör du snarast göra upp en enkel handlingsplan. Marknadsplan och affärsplan låter kanske väl pretentiöst i någras öron men det är ju inget annat än checklistor över vad som ska göras, när, var, hur, av vem och varför. Marknadsplanen är en checklista över de åtgärder du vidtar för att nå ut till och upprätthålla relationen med din marknad på bästa sätt medan affärsplanen innehåller ekonomiska förutsättningar, nödvändiga investeringar och mål.

Vad är meningen med allt? Till vad syftar alla praktiska åtgärder? Eftersträvar du att bli en mycket läst bloggare eller är ditt mål att uppnå goda förtjänster? Oavsett vilket så måste du ha klara mål och visioner. Lämpliga delmål på vägen kan vara en viss intäkt eller ett bestämt besökarantal per vecka eller månad. En vision kan till exempel vara att du inom två år ska helt försörja dig på ditt bloggande och ha en årsinkomst överstigande 500 000 kronor. Eller mera.

Jag kan inte nog understryka hur viktigt det är att sätta klara och entydiga delmål och sedan följa upp dem. Självfallet måste du veta vart du är på väg för att kunna komma dit. Om du ska till Hotell Gustav Vasa på Västmannagatan (nära Odenplan) i Stockholm och kastar dig in i en taxi i Uppsala, ber att bli körd till ett Stockholmshotell, hur stor chans tror du att du har att komma till rätt hotell? På samma sätt måste du göra klart för dig vart du vill komma med ditt bloggande, vart du är på väg. Kanske kommer du under resans gång att komma på andra tankar och hitta nya mål för ditt bloggande. Självfallet behöver inget vara ristat i sten. Det är du som gör detta val men en plan för hur du rent praktiskt ska gå vidare är ovärderlig. Börja nu! Skriv ner några tankar på ett papper om vad du vill göra, hur du ska använda din blogg. Låt tankarna flöda fritt. Brainstorma. Så småningom kommer du att ha flera punkter i din plan klara. En skriven plan är bra på många sätt, inte minst som stöd för minnet. Dessutom ger det en stark tillfredsställelse att se hur det ena delmålet efter det andra uppfylls, hur du hela tiden fortsätter mot månen, lämnar talltopparna under dig....

Fortsättning följer snart i en blogg nära dig!

PS Ser just att bröderna Schulman, killarna som gav enfalden ett ansikte, blivit portade från Värmlands Folkblad. Läs den intressanta artikeln om hur chefredaktören Peter Franke motiverar beslutet och varför det var en felsatsning att ta in bröderna.

Tidigare inlägg i denna artikelserie:

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 3

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 2

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 1

Tina och Sveriges smutsigaste djur

Låt oss fortsätta botanisera bland bloggar från när och fjärran. Tina bloggar om sitt liv, mode, djur och mycket annat. Hon berättar om en verklighet ganska långt från Stureplan och när hon shoppar så blir det ofta på GeKås i Ullared i stället för trendiga butiker i Stockholms City. Hon startade sin egen blogg för drygt ett år sedan.

- Jag blev påtryckt med att skapa en blogg och blogga utanför Lunarstorm som jag då satt med. Jag hade aldrig hört talas om fenomenet blogg mer än där, så det var något helt nytt. Men ack så mycket roligare!

Här ser vi en stor fördel med en egen blogg. Som medlem i en community som till exempel Lunarstorm så är kontakterna begränsade till andra medlemmar. Med en egen blogg, däremot, så kan vem som helst få tillgång till bloggen. Tina har ett par annonser på sin blogg som lagts till via Affiliator.com och dessa ger en liten provision när köp görs via länkarna. I skrivande stund kan inte Affiliator-sidan nås men det kanske är tillfälligt?

- Just för tillfället är inte huvudsaken att tjäna pengar på bloggandet, berättar Tina, utan jag bloggar för att jag tycker det är roligt. Det är en fritidssysselsättning utöver min skitna häst (som ska ge mig den där dammsugaren).

Detta fordrar kanske en förklaring. Hästen heter Obelix och går under smeknamnet Tjockobbe vilket även är namnet på Tinas blogg. Tävlingen presenteras av Agria och går ut på att hitta Sveriges smutsigaste djur! Vinsten är en dammsugare, speciellt gjord för att få bukt med katt- och hundhår. Just nu ligger ”Tjockobbe” på femte plats med 12 930 poäng. Gå in och rösta du också! Just nu undrar jag om inte även Ona skulle platsa i tävlingen efter vår långpromenad i snöslasket....

Bloggen Tjockobbe har några hundra besökare per vecka och brukar synas då och då på bland annat Aftonbladet i samband med att Tina kommenterar någon nyhet. Här finns en öppning för alla bloggare att exponera sin blogg och dra till sig flera besökare. För att blogga om nyheter på Aftonbladet ska du vara ansluten till Bloggportalen. Vill du blogga på Dagens Nyheter så ska du vara ansluten till Twingly.se. Genom att länka till en nyhet eller artikel kommer du snart att synas på respektive tidnings hemsida, med direktlänk till din blogg. Att synas bland de fem första bloggarna på t ex Aftonbladet ger förstås en god exponering och det är din ranking, som bland annat baseras på din bloggs besökarantal, som avgör hur högt du hamnar i listan och hur länge du ligger kvar bland de fem första.

Tina har just nu inga ambitioner att göra sin blogg mera kommersiell men är öppen även för detta om något intressant förslag dyker upp. Men hon understryker att det är viktigt att bloggen även i fortsättningen handlar om henne och hennes liv.

måndag, mars 17, 2008

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 3

Låt oss se oss omkring i bloggosfären. Ett bra sätt att hitta inspiration till att komma vidare är att studera andras bloggar. En av de s k proffsbloggarna är text.nu som drivs av Jack Hansen, skribent. Han berättar att bloggandet är en del av hans verksamhet som i övrigt bland annat består av att skriva böcker om marknadsföring och företagande. Jack har bloggat sedan 2007 men har lagt ut annonsförsäljningen på andra händer. Vilket affiliateprogram tycker han då genererar de bästa intäkterna?

- Sådana siffror delar man inte med sig av. Men det är min "agent" Tailsweep som skickar bäst intäkter till TEXT.NU, säger Jack. Han rekommenderar även länksajten Pusha.se där medlemmarna kan rösta fram länkar i olika kategorier.

Vilka råd har han att ge till den som vill bli framgångsrik i bloggosfären och kanske uppnå goda inkomster med sitt bloggande?

- Sluta festa! Är du bakis kan du inte blogga effektivt. Uppdatera 10 gånger per dag. Ha en vit bakgrund så att din sajt får tidningskänsla. Och blogga inte där andra tar dina intäkter. Regga en egen webbadress och betala för ett proffsigt webbverktyg.

Text.nu hade enligt Bloggportalen.se 53 180 besökare den senaste veckan och är en av de tio mest länkade bloggarna i kategorierna Film, teater, radio och TV, Musik samt Sex, skvaller och dejting.

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 2

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 1

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 2

Innan vi tittar på hur man går tillväga rent praktiskt för att tjäna pengar på sin blogg så kan det vara av intresse att notera att Konsumentverket nu börjat utreda de bloggar som mot betalning skriver om olika produkter. Till pilotfall har man utsett just blondinbella. Ja, marknadsföring kan vara ett tveeggat svärd. När bella går ut och berättar om hur mycket hon tjänar på sin blogg så väcker det förstås intresse även hos olika myndigheter. Enligt marknadsföringslagen ska det ju klart framgå vad som är annonser och vad som är redaktionell text. Dock tror jag att det är fruktansvärt svårt att fälla någon för detta. I förlängningen skulle då även väldigt många resereportage och produkttester hamna i skottgluggen. Många annonsblad lever på att leverera artiklar som egentligen är ren reklam, dock utan att ange detta. Även i mera ”seriösa” medier förekommer smygreklam och produktplacering, dock utan att eventuell ersättning redovisas. Det är ett faktum att redaktionell text har en genomslagskraft mångdubbelt starkare än all annonsering och därför har naturligtvis intresset för bloggmediet blivit så stort.
Vi följer med intresse utredningen om blondinbellas förehavanden i bloggosfären. Men nu åter till ämnet: hur kan du tjäna pengar på din blogg?

Helt enkelt genom att attrahera tillräckligt många besökare som är intresserade av ett visst ämne, alltså en nischad målgrupp, och sedan sälja reklam till annonsörer som önskar nå denna målgrupp. Då tänker jag inte i första hand på Ad Sense och liknande program. Nej, för maximal lönsamhet så handlar det om att göra avtal direkt med annonsören och komma överens om ett pris. Antingen i form av produkter, kontant ersättning eller både och.

Kan vem som helst göra detta? Jajamän! Säkert har du ett specialintresse som kan attrahera tillräckligt många besökare för att din blogg ska bli intressant för annonsörer. Säg till exempel att du är intresserad av hårdrock. Du kanske besöker konserter, tar bilder, har koll på turnéer och skivutgivningar, har kanske rentav intervjuat intressanta artister. Då är målgruppen klar! Genom marknadsföring i olika forum, diskussionsinlägg, visitkort, dela ut lappar på konserter etc så kan du sprida kunskap om din blogg. Namnet i sig är förstås också viktigt. Det bör vara lätt att komma ihåg och associera till ämnet. Vad sägs om ”Metal Madness” eller ”Heavy Hell”?

Vilka annonsörer kan vara intresserade av detta? Naturligtvis musikbranschen, skivbolag, alla som säljer kringprodukter, T-tröjor och annan merchandise, bokförlag etc. Inom denna sektor finns en myriad av små independentbolag som du kan sluta avtal med. Du kan recensera skivor och konserter. Göra ett fanzine i bloggform. När väl besökarna hittat till din blogg så gäller det att få dem att komma tillbaka. Du kan köra tävlingar i samarbete med olika annonsörer. Kan du sedan erbjuda något unikt mervärde, till exempel en unik intervju med någon känd hårdrockprofil som du lägger ut som ljudfil (i alla fall delar av intervjun) så ska du se att det blir rusning av besökare till din blogg.

Hur sätter jag annonspriser? Ja, det är alltid en fråga om att förhandla och hitta en prisnivå som säväl säljare och köpare är nöjda med. Idealet är när direkta köp kan kopplas direkt till din blogg. Detta kan ske i affiliate-form. Det finns otaliga program för detta. Du kan till exempel sälja intressanta böcker som amazon.com-affiliate. Många företag som säljer skivor har också affiliate-program. Men givetvis går det också att skapa egna affiliatekoncept. Du kan rentav ta emot beställningar på önskade produkter och vidarebefordra dessa till säljaren.

Intressanta samarbetspartners är tidningar och fanzines som skriver om samma ämne som du tar upp i din blogg. Här ska du se till att exponeras i deras tidning. Annonsbyten är en variant men ännu bättre är om du lyckas få dem att skriva en artikel om din blogg. Det har fungerat bra för blondinbella. Med tanke på ämnet så spelar det ingen roll om du är 42 år, har skäggstubb och ölmage. Det viktiga är att du tillhandahåller ett intressant innehåll för hårdrocksälskarna.

Det viktiga är att du kommer igång och målmedvetet går in för att skapa en kommersiell blogg. Om det nu är det du vill göra. Möjligheterna finns men det är du som måste ta vara på dem, precis som blondinbella och Kenza har gjort.

Fortsättning följer....

Tidigare inlägg i denna artikelserie:

Du kan också tjäna pengar på din blogg, del 1

Du kan också tjäna pengar på din blogg!

Jag tycker Blondinbella och Kenza med flera är värda sina framgångar. De har hittat en otappad nisch och gör sitt bästa för att få ut maximalt med intäkter av sitt bloggande. Det är uppfriskande att se unga tjejer som förstår att ta vara på de möjligheter som bjuds och dessutom lägger ner arbete på att komma vidare, i stället för att bara slå sig till ro. Snyggt jobbat, tjejer!

Måste man då vara tjej, 17 år och söt för att tjäna pengar på sin blogg? Nej, jag tror inte det. Blondinbella har några allmängiltliga tips om hur man kommer vidare:

- Du ska nischa dig.
- Marknadsför dig.
- Ta reda på vilken målgrupp du har.
- Skapa ett bra varumärke och var stolt över det.
- Kontakta själv olika företag.

Ja, konstigare än så är det inte. Att nischa sig är viktigt för att bloggen ska bli intressant för reklamköpare. En blogg med färre besökare men som behandlar ett speciellt intresseområde kan vara intressantare än en välbesökt blogg med oklart fokus.

Marknadsföring är A och O i livet som helhet och så även i bloggosfären. Det gäller att synas i medierna. Varje gång tidningarna skriver om dessa tjejer så ökar trafiken till deras bloggar. Samtidigt så är det deras genomslagskraft och bland annat det faktum att de är unga tjejer som gör det intressant att skriva om dem. De som läser bloggarna läser förhoppningsvis även tidningarna som skriver om bloggarna, resonerar redaktionen.

Målgruppen, ja. I dessa två fall är det uppenbarligen unga modeintresserade tjejer. Dessutom är ju bloggerskorna numera kändisar och då blir intresset att ta del av deras bloggar extra stort. Undrar just varför Magnus Uggla la av att blogga så snart efter starten? Kan det bero på att han aldrig lyckades komma upp i hälften av Kenzas besökarantal trots sin kändisstatus?

Vad är ett varumärke? När något blivit ett allmänt vedertaget begrepp så har du ditt varumärke. Ett inarbetat namn. Säg gratis e-posttjänst och de flesta tänker på Hotmail, trots att det finns hur många andra liknande tjänster som helst. Säg hamburgerrestaurang och nio av tio tänker på McDonalds. Det finns många andra aktörer i samma bransch men dessa varumärken är så etablerade att de dyker upp i vårt medvetande helt naturligt. Extra intressant är detta förstås när vi befinner oss inför ett köpbeslut. Sugen på en hamburgare? Ska vi gå på McDonalds? En annonsör körde under lång tid på vår lilla radiostation en kampanj för Termia värmepumpar. En värmepump är inte direkt något man impulsköper men den dag man behöver en så finns varumärket i vårt medvetande. Då har innötandet av namnet gett resultat.

Kontakta olika företag! En oerhört viktig bit. Utan försäljare stannar Sverige! Men tyvärr är det så att Jantelagen stoppar många förhoppningsfulla entusiaster som skulle kunna lyckas bra. Varför tycker så många att det är svårt att sälja och sälja sig själv? Nej, tydligen är det enklare att gnälla över att andra lyckas. Avundsjuka och jantelagen går liksom hand i hand...

Blondinbellas fem punkter säger egentligen det mesta om vad du behöver för att lyckas kommersiellt i bloggosfären. Men frågan är om det är det du vill. Många av oss ser bloggandet som en trivsam avkoppling som dessutom ger nya kontakter. Själv har jag en svaghet för humoristiska, kåserande bloggar och har hittills inte tänkt i kommersiella banor när det gäller bloggar. Men visst finns här en kommersiell potential. Så fort ett forum blir välbesökt och kan kopplas till en önskad målgrupp så blir det intressant för annonsörer. Då gäller det helt enkelt att hitta rätt annonsörer till den målgrupp du tillhandahåller. Och i detta läge måste du sälja – eller anlita någon som har lättare för det än du själv.

Jag återkommer till ämnet snart. Nu måste jag jobba lite också. Bland annat med att sälja....

lördag, mars 15, 2008

Rätt outfit vann!

Då är saken klar! Charlotte Perrelli går vidare till Belgrad. Ja, visst skickar vi en visuellt mycket stark kandidat. Men håller låten? Spelar den någon roll?
Under kvällens Melodifestivalsändning så roade jag mig med att tidvis blunda och bara lyssna på låtarna. Ungefär som man skulle ha gjort på kristallmottagarens tid, långt före TV och Kristian Luuk. Hur utföll då resultatet? Ja, här kommer mina högst personliga reflektioner.

Charlotte Perrelli. En läckert syndig panterhona som påminner om en vit version av Tina Turner, låt vara med betydligt mera begränsade röstresurser. Mycket bra arbete av dansarna och visuellt en suverän show. Men låten – nej! Intetsägande och tråkig. Men den vann ju, så vem är jag att ha en åsikt?
Sibel. En trivsam tjej med en enorm scennärvaro. En stark låt som hade förtjänat ett bättre öde. Måste det till en massa pyroteknik och sex appeal för att nå fram i denna tävling?
Bröderna Rongedal är ett kul radarpar. Hyfsad låt, inget mer. Sången låter aningen för mycket konstlad för min smak.
Linda Bengtzing. Dansbandssångerska goes Eurovision Song Contest, med urringning och trikåer. Det roligaste i hennes framträdande var killen i kilt i dansartruppen. Annars totalt nollställt. Urtråkig låt!
Christer Sjögren. Europa?!? Du får nog vara glad om denna låt platsar i parken i Hagfors. Vad hade han i finalen att göra egentligen? Personligen tycker jag att Stefan Borsch (ni vet, han som ser ut som Hank Marvin i the Shadows) var en bra mycket bättre frontfigur i Vikingarna än Christer.
Amy Diamond. Kul tjej med Thore Skogman-glugg mellan framtänderna. Spontan och folklig och som påminner lite om Lena Zavaroni (hon med ”Ma, he’s making eyes at me”). Jag skulle ha önskat henne en bättre placering.
Sanna Nielsen. En blond huldra som stigen ur Hälsinglands urskogar även om hon är skånska. Men vilket framförande! Vilken låt! Hade jag haft något att säga till om så skulle Sanna ha fått åka till Belgrad. Här har vi Tammy Wynette’s efterträdare. Sanna, jag kommer att sitta på första parkett när du uppträder på Grand Old Opry i Nashville!
Nordman. En bra låt med deras klassiska sound. ”Bålet” i scenshowen passar faktiskt riktigt bra in här. Ja, ni borde ha nått mycket högre. Minst tvåa....
Frida. En knubbig skånska med vidhängande rappare. Definitivt ingen höjdare vare sig ljudmässigt eller visuellt. Hon fick sex poäng som tröstpoäng från Malmöjuryn och det var sex poäng för mycket.
BWO. Välproducerat, inget snack om saken! Effektfull show. Men en fullkomligt ointressant och slätstruken låt. Sedan må Alexander Bard göra hur många utspel som helst i medierna. Detta är ingen hit!

Ny tävling!

Dags för en ny vinyltävling! Tydligen är intresset för gamla hederliga vinylskivor stort så jag kör hårt med ytterligare en tävling med vinyl som vinst. Det enda du behöver göra är att besvara följande frågor korrekt och skicka dina svar till info@rock.x.se senast tisdagen den 25 mars. Vinnarna utses genom lottdragning bland insända korrekta svar.

Frågorna lyder som följer:

- Vem döljer sig bakom artistnamnet Barbie? Personen i fråga är mycket aktuell just nu och om ni inte vet det eller kan hitta det på webben så finns faktiskt svaret i ett av mina tidigare blogginlägg.- En av rockhistoriens mest framstående gitarrister spelade sologitarr bland annat i Deep Purple och Rainbow. Vad heter denne gitarrist?
- Denne gitarrist startade sin karriär som studiomusiker för en berömd engelsk producent på tidigt 60-tal och spelade bland annat i bandet the Outlaws. Vem var producenten?

Följande priser lottas ut:

Vinylskivor för 500 kr
Vinylskivor för 300 kr
Vinylskivor för 200 kr

Dessutom delas singeln med Barbie ut som ett tröstpris till ytterligare en deltagare.

Portot ingår och ni som vunnit kan fritt plocka skivor för aktuellt belopp ur listorna på http://www.rock.x.se/ Vill ni dessutom köpa mera skivor utöver vinstgränsen så får ni även dessa portofritt i en och samma sändning.
Lycka till!

fredag, mars 14, 2008

Don't mention the war....

I vanlig ordning förser oss webbmedierna med intressanta nyheter. Givetvis är det en extra intressant vinkling att det råkar vara en vegan som fått ett muskadaver i sin chipspåse. Hade det varit en plåtslagare eller en gymnasielärare tror jag knappast att detta hade omnämnts.
Frid lyses över detta stackars lilla musbarn som gått ett så kvalfullt öde till mötes och våra tankar går nu till resten av musfamiljen som förmodligen fortfarande finns kvar på chipslagret. Eller? Är det rentav konkurrenterna som smugglat in ett par möss (förslagsvis en hane och en hona) i ICA:s chipslager för att åstadkomma PR-mässig förödelse?
Vad har chips och möss att göra med Autobahn och tyska hastighetsbegränsningar? Ingenting, kan tyckas. En möjlig parallell är det raseri som både jag och veganmorfadern drabbades av i respektive fall.
Jag levde länge i vanföreställningen att farten var fri på Autobahn. Men så småningom kom jag till insikt om att så inte var fallet. Vid ett tillfälle åkte jag och ett par goda vänner vägen fram från Holland på väg till färjan i Puttgarden. När vi så småningom passerat tyska gränsen så dröjde det inte länge förrän en liten skåpbil med en blinkande skylt på baksidan dök upp framför oss. Den blinkande skylten uppmanade oss på tyska att följa efter, precis som de där små bilarna som lotsar alla flygplan rätt på våra flygplatser. Ut klev två myndiga poliser som hävdade att vi minsann kört för fort och genast började diskussionen. Trots att tyska inte precis är ett språk som jag använder dagligen så kom de väl valda orden fram från någon undangömd beredskapsreserv och när sedan dessa gentlemän hade mage att börja tjafsa om att vår bil var försedd med dubbdäck – vilket är förbjudet i den tyska nationen – så var det inte utan att en viss irritation infann sig från min sida.
- Men hur i h-e klarar ni er på vintrarna då om ni inte använder dubbdäck? Även i detta gudsförgätna land måste ni väl drabbas av snö och halka. Förresten, era surkålsätare, ska detta vara tacken för allt vi gjort för er? Hur i fadderittan skulle ni ha klarat er utan oss svenskar? Om inte vi hade försett er med malm och kullager så att ni kunde fortsätta att kriga! Vi lät er köra era förbaskade permittenttåg kors och tvärs genom Sverige trots att vi var neutrala och visste mycket väl vad som pågick. Trots all vår hjälp så förlorade ni kriget! Och nu detta. Ska detta vara tacken....
Ja, innan jag kom in på koncentrationsläger och annat (jag måste väl ha tyckt att ämnet inte var speciellt lämpligt att ta upp i samtal med två tyska poliser) så började samtalet lugna ner sig och vi enades om ett bötesbelopp om några hundra Euro och dubbdäcken ”glömdes bort”. Sålunda en timma försenade rullade vi vidare mot färjeläget i Puttgarden och friheten.
Men tro nu inte att sauerkraut.... hmm tyskarna.... hade glömt min existens. Efter några månader anlände ett rek med mottagningsbevis från den lokala domstolen där man krävde ytterligare motsvarande summa i Euro omgående insatt på ett specificerat konto därför att överträdelsen ”ansågs som särdeles grov”. Helt plötsligt hade mina kunskaper i tyska språket reducerats till noll. Jag svarade på engelska (och var väldigt noga med att brodera ut texten riktigt ordentligt, med många ord som knappast använts sedan Shakespeare’s tid). Kontentan var att jag uppmanade dem att förklara vad de ville, fast på engelska då jag inte förstod budskapet. Detta mitt brev blev, vill jag minnas, drygt tre sidor långt. Snart kom ett nytt rek med mottagningsbevis (på tyska!) från en åklagare som vidhöll rättens yrkande. Än en gång svarade jag på engelska, nu med drygt fyra sidor engelsk text och ännu flera ord som inte precis används i dagligt tal.
Nu har korrespondensen med denna tyska delstat avtagit. Faktiskt är det över ett halvår sedan jag senast hörde något därifrån - och aldrig ett ord på engelska. Men väl vetande att jag kan vara betraktad som fredlös, som persona non grata, i Tyskland så ämnar jag vid min nästa resa till kontinenten ta vägen över England. Färja till England, sedan färja över till Holland och sedan är det bara att tryggt köra vidare. Trots allt är en sjöresa mycket bekvämare än att stressa fram längs Autobahn....

torsdag, mars 13, 2008

Det är mycket att hålla reda på...

Ett antal moderater var härförleden fysiskt närvarande men mentalt frånvarande vid en omröstning rörande maktkoncentrationen på mediemarknaden. Resultatet blev att oppositionens förslag mot alla odds vann med en rösts övervikt. Men även en politiker måste väl få dagdrömma? Dessutom är det ju faktiskt hela två knappar att hålla reda på så risken för misstag torde vara överhängande. Kanske säkrast att inte trycka alls? Jag drar mig till minnes en politiker (minns ej vem) som råkade trycka på fel knapp i en viktig omröstning för ett antal år sedan och faktiskt svimmade när han insåg vad han hade gjort.
Ja, inte är det lätt att vara politiker. Men i alla fall jag välkomnar en utredning om maktkoncentrationen inom mediesektorn. Då kanske vi så småningom kan få små trevliga lokala radiostationer, oberoende av branschjättarna. Kanske är rixtöntarnas dagar nu räknade?

Fast på muggen

Ja, denne sambo kan inte ha haft det lätt. Jag kan se scenen framför mig. Bultar på dörren, står med benen i kors. ”För h-e, öppna nu! Jag måste gå på muggen. F-n, har du vuxit fast därinne?!?”
Som sagt, vem behöver fantasi för att fylla en blogg med innehåll? Verkligheten räcker ganska långt.

Det är synd om politikerna...

Ingen skugga må falla över Försäkringskassans förtroendeläkare. De gör ju bara vad de blivit ålagda att göra. Felet är att ett politiskt beslut fattats utan hänsyn till tredje man: vårdtagarna. Det handlade om att spara pengar och vinna politiska poäng. Jag tror inte att dessa läkare upplever sin situation som ett läkarkårens frälse vilka inte kan anmälas som speciellt behaglig. Vad beträffar löner så finns det andra som tjänar bra mycket mera utan att sitta i den konfliktsituation det innebär att hamna i motsättningar med såväl läkarkolleger som patienter.
Men har man inte glömt en liten pusselbit på vägen?
Patienten.
Skattebetalaren.
Alla de som levererar skatteintäkter av sina surt förvärvade inkomster för att möjliggöra generösa politikerpensioner som kan behållas även om man som politiker väljer att tacka nej till erbjudna jobb för att i stället odla sina intressen, sitta hemma och skriva dikter eller brodera. Nej, i politikens värld existerar inget tvång, ingen klappjakt på arbetssökande för att de ska ta erbjudna jobb och flytta dit jobben finns. Säg den politiker som vågar ställa sig upp och föreslå att sådana krav ska ställas på våra folkvalda.
I själva verket är det synd om politikerna. Sannolikt måste de ha detta synnerligen unika skyddsnät tack vare sin oförmåga att försörja sig på en öppen arbetsmarknad. Göran Persson lär vid något tillfälle ha sagt ”jag leder ju inte världens mest briljanta regering”. Nej, och det är säkerligen inte alla gånger de mest briljanta hjärnorna som väljer en politisk karriär. Men när man väl kämpat sig upp via en karriär i ungdomsförbundet, kanske börjat som politisk broiler redan i skolan, deltagit i möten, delat ut flygblad och satsat allt på sitt politiska intresse, när man äntligen är framme vid köttgrytorna: vem bryr sig då om futiliteter som patienter som kommer i kläm tack vare Försäkringskassans beslut? Försäkringskassans beslut, förresten? Det är ju inget annat än genomförandet av ett politiskt beslut även om det är oskyldiga människor som får effektuera direktiven. Stå till svars för vad som kokats ihop vid köttgrytorna i Rosenbad.
Vad var det Hitlers soldater brukade säga? Vi lydde bara order....

Yttrandefrihet – eller?

Jag säger som Mark Twain: Ryktet om min död är betydligt överdrivet. Däremot så har jag varit osynlig i bloggosfären några dagar. Detta beror dock inte på något sätt på idétorka. Nej, det råder sannerligen ingen brist på uppslag för den som har en fallenhet för att söka det absurda och humoristiska i tillvaron. Det räcker med att ta del av dagens medieutbud. Verkligheten överträffar ofta en aldrig så enorm fantasi.
Nog är det rätt intressant att höra en journalist uttala sig FÖR ingrepp i yttrandefriheten? Ja, jag förutsätter att Ann-Charlotte Marteus är journalist då hon kommer till tals på Expressens ledarsida. Hon vill att programmet ”Ring P1” ska läggas ner därför att för många människor med, som hon ser det, rasistiska åsikter släpps fram.
Förmodligen är detta skrivet med ironi men om så är fallet är ironin synnerligen väl dold. Hennes smeknamn på programmet, ”Rasistnytt”, antyder annars att så är fallet. Skulle det vara skrivet på fullaste allvar så är det häpnadsväckande.
Jag har ingen aning om huruvida Ann-Charlotte Marteus har sinne för humor eller inte och kan därför inte bedöma hur pass allvarligt hennes inlägg är menat. Men den journalist som på fullaste allvar förespråkar ingrepp i yttrandefriheten får mig sannerligen att undra. Hur kan någon aktivt motverka en princip som utgör grundvalen för ens egen existens?

måndag, mars 10, 2008

I Sverige måste man vara frisk och stark för att orka vara sjuk

Försäkringskassan har ingen avundsvärd position. Det är alltid de som ska utföra det smutsiga hantverket som politikerna beställt som får ta smällen. Socialdemokraternas vision om att
halvera sjuktalen har gjort att många sjuka kommit i kläm. Jobbet fortsätts nu oförtrutet av alliansen. Visst har sjuktalen gått ner drastiskt. Men innebär då detta att folk har blivit friskare? Knappast. Om man från början utgår ifrån att alla är simulanter så blir det lätt så att det blir fel ibland, som när en av Försäkringskassans förtroendeläkare (som för övrigt är barnläkare) för en patient underkänner diagnosen neuropati som gjorts av en överläkare i neurologi. Själva finessen med systemet är att förtroendeläkarna inte får ha någon personlig bindning till den sjukskrivne för att kunna göra en så objektiv bedömning som möjligt.
Rekommendationen blir att ligga och jobba då patienten inte klarar av att vare sig sitta eller stå!
Hur orkar människor som är sjuka kämpa vidare? Visst kan systemet missbrukas. Men vad är egentligen meningen med vårt sociala skyddsnät? Vilken trygghet kan vi påräkna för de skattekronor vi levererat den dag vi blir sjuka?
Sverige har onekligen blivit ett kallt land, på många sätt.

Snälla Anna, gör något åt rixtöntarna!

Anna Eckerse Svensson, chef för MTG Radio, utsågs i torsdags till ”framtidens kvinnliga ledare 2008” vid en gala i Stockholm. I motiveringen till utmärkelsen framhålls ”hennes förmåga att överträffa högt ställda mål och förväntningar i en tuff värld samt hennes glädje, energi och förmåga att lyfta fram medarbetarnas styrkor”.
Anna, har du lyssnat på dina egna produkter? Om 89% av Sveriges befolkning har möjlighet att lyssna på en viss kanal varje dag och endast ungefär 1.3 miljoner gör det så torde detta säga något om intresset bland lyssnarna. Kan det vara så att lyssnarna efterlyser något mera? Infrastrukturen finns ju där – nu handlar det bara om att fylla timmarna med ett vettigt innehåll. Skulle det inte vara trevligt att öka dessa lyssnarsiffror ännu mera? Kanske rentav försöka attrahera en stor del av dem som inte lyssnar alls idag. Kan det finnas intressanta marknadssegment utanför de nischer som MTG idag prioriterar?
Och framför allt: går det inte att göra radion roligare? Värre kan den inte gärna bli....

Bortkastade pengar

Ett klassiskt argument för astronomiska chefslöner och bonussystem brukar vara att svenskt näringsliv måste hävda sig i förhållande till utländska aktörer och vara beredda att betala bra för att få de bästa. Men det bästa är tydligen inte tillräckligt, enligt AB. Mer än vartannat bolag som haft bonusprogram har gått sämre än konkurrenterna i samma bransch, visar en undersökning som presenteras i SVT:s Agenda. Då kan man fråga sig om detta är vettigt investerade pengar. Vad tillför egentligen dessa välbetalda toppkrafter?
Onekligen är de bra säljare. I alla fall när det gäller att sälja in sin egen person. Men för arbetsgivaren verkar det inte vara någon lysande affär. Varför inte i stället tillämpa ett renodlat provisionssystem för cheferna där ersättningen kopplas till konkreta resultat? Det nuvarande systemet ger ju mera associationer till förtäckt socialhjälp, där existensmaximum tillämpas i stället för existensminimum.
Ingenting är nytt under solen. Var och en står sig själv närmast. I näringslivet, lika väl som i politiken.

söndag, mars 09, 2008

Känner det som om hon bränts på bål!

Ja, detta är Carolas intryck av vad som hon säger blev hennes sista schlagerfestival. Men jag tror nog hon kommer tillbaka. Ett varumärke måste underhållas konstant för att inte tappa sin lyskraft. Dessutom vete attan om hon inte skulle klara sig bättre på egen hand än med en duettpartner. Det enda som fattas är rätt låtmaterial. Rösten har hon redan och den kan ingen ta ifrån henne.
Sedan kan man inte komma ifrån att Nordmans låt faktiskt är riktigt bra. Det var en välförtjänt seger. Vad gäller bålbränningen så är det ingen större tvekan om varifrån Carola fick inspirationen till detta uttalande. Nordman har en effektfull scenshow som faktiskt passar mycket bra ihop med deras låt. Som gör det där lilla extra.
Därmed lämnar jag Melodifestivalen för idag och fortsätter att spela igenom gårdagens fynd från skivmässan i Solnahallen. Det lär ta tid....

lördag, mars 08, 2008

Tinas skinkor och etermedierna

Internationella kvinnodagen. ”Värdiga vinare av hela tjottaballongen” skriver Martin Söderström på Aftonbladet Nöjesliv. Vinare? Ja, enligt skribenten lär publiken i Let’s dance ha trakterats med en hel del vin för ”att de ska se ”pilska och glada” ut”. Inslaget handlar främst om Mat-Tinas skinkor. Alltså inte de som används i matlagningen utan hennes numera i medierna välexponerade stjärtglober. Behövs egentligen något vin som komplement till denna syn för att göra publiken ”pilsk och glad”?
För övrigt så konstaterar jag att denna dag även är minnesvärd på ett annat sätt utöver att vara den internationella kvinnodagen och på grund av Tinas skinkor. Den 8 mars 1961 klockan tio på förmiddagen (när Sveriges Radio händelsevis hade sändningsuppehåll) startade ett pionjärprojekt i etern från ett fartyg utanför Nynäshamn. På 606 kilocykler, eller 495 meter mellanvåg som det annonserades i programmen, bjöds en ständig ström av populär musik och underhållning riktade till svenska radiolyssnare. Radio Nord, med andra ord.
Jag träffade ett flertal gamla Radio Nord-lyssnare på dagens skivmässa i Solna och vi reflekterade över hur väl programmaterialet faktiskt motstått tidens tand. Hur bra det lät och låter än idag (många inspelningar finns bevarade). Speciellt när man jämför med dagens kommersiella radio. Ja, jag kan inte låta bli att med ett stänk av magsurhet reflektera över rixtöntarnas framfart i den svenska etern. För h-e, hör ni inte hur illa det låter?!? Snacka om kejsarens nya kläder! Etervågorna fylls av tomhet. Har svenska folket avtrubbats så till den milda grad att man inte längre reflekterar utan låter sig matas med vad dynga som helst? Räcker det med en skär sparkdräkt och samma låtar som mal på timma efter timma för att uppnå tillfredsställelse? Eller är detta ett tecken på resignation? Har vi gett upp? Tror vi inte att det kan bli bättre?
Radio Nord blev en lyssnarsuccé bland annat genom att starkt kontrastera mot ett stereotypt programutbud från Sveriges Radio (och då talar jag inte om stereosändningar). Idag är det den kommersiella radion som står för likformigheten, enformigheten.
Är det inte dags att göra slag i saken och ändra på tingens ordning?
Suss gott!

fredag, mars 07, 2008

Vinyltävlingen avgjord!

Så var då vinyltävlingen avgjord! 92 svar kom in och de allra flesta var faktiskt korrekta. Svaren var som följer:

Animals-sångaren hette Eric Burdon.
Bandet bildades i Newcastle-upon-Tyne (även enbart Newcastle har godkänts).
”Bring it on home to me” skrevs av Sam Cooke.

Följande personer har vunnit i utlottningen bland insända korrekta svar:

Tredje pris - vinylskivor för 200 kr: Hjördis Fernström, Bjuråker
Andra pris - vinylskivor för 300 kr: Göran Peterson, Norrköping
Första pris – vinylskivor för 500 kr: Robert Haake, Linköping

Grattis alla pristagare! Och till er som inte vann något denna gång: titta in på denna blogg då och då. Flera tävlingar kommer. Tack till alla som deltog.

Vi ses på Skivmässan i Solnahallen i morgon lördag!

torsdag, mars 06, 2008

En ny fotbollsspelare är född!

Vita Huset ber att få gratulera Zlatan och Helena så hjärtligt till den lyckliga tilldragelsen! Vad ska Vincent spela på planen? Men fortfarande fattas några telningar innan hela fotbollslaget är komplett. Jobba på!
En helt annan sak: Det är torsdag i dag. Men det är inte vilken torsdag som helst. Det är torsdagen den 6 mars 2008 och det innebär att idag är sista dagen att vara med i min vinyltävling. Så du som ännu inte kommit till skott, kasta dig på mejlen. Sök i skivsamlingen eller på webben i den mån du inte redan har svaret på följande frågor:

- Vad hette sångaren i the Animals?
- I vilken engelsk stad bildades bandet the Animals?
- En av the Animals hitlåtar blev ”Bring it on home to me”. Vem skrev denna låt?

Följande priser lottas ut:

Vinylskivor för 500 kr
Vinylskivor för 300 kr
Vinylskivor för 200 kr

Portot ingår och ni som vunnit kan fritt plocka skivor för aktuellt belopp ur listorna på http://www.rock.x.se/ Leverans kan ske på Skivmässan i Solna den 8 mars om så önskas. Vill ni dessutom köpa mera skivor utöver vinstgränsen så får ni även dessa portofritt i en och samma sändning.

onsdag, mars 05, 2008

Är USA verkligen redo för något nytt?

Alla förändringar är mer eller mindre jobbiga att ta till sig. Visst vore det en historisk händelse om USA för första gången antingen fick en kvinnlig eller en färgad president. Men vad tycker då väljarna? Hur progressiv man än säger sig vara så känner förmodligen många en trygghet i det gamla. Det etablerade. Det invanda. När så en klassisk amerikansk patriot som John McCain kommer in i bilden, med sin bakgrund som krigshjälte (jodå, det har fungerat förr!) så är det klart att demokraterna inte har någon lätt uppgift. I själva verket är det en stor tillgång för den republikanska sidan att man redan nu har en klar kandidat, låt vara enligt den gamla mallen. Clinton eller Obama – hur det än går så har demokraterna ingen lätt uppgift framför sig.

I cyberns underbara värld

Visst är Wikipedia en användbar resurs på många sätt när det gäller att snabbt få information. Men detta var sannerligen en ny variant. Grundaren av det webbaserade uppslagsverket, Jimmy Wales, lär ha dumpat sin tidigare flickvän Rachel Marsden just via Wikipedia. Som hämnd ska hon ha annonserat ut hans kläder på eBay då han tydligen inte kommer för att hämta dem. Enligt Wikipedia så handlar det om en T-shirt....
Nog är webben ett underbart verktyg. Varför ringa, träffas eller skriva när allt kan skötas via Internet?

tisdag, mars 04, 2008

Bloggar som gör livet värt att leva del 1

Understundom händer det att jag återkommer till bloggar som jag tycker har en hel del att ge av olika skäl. Ofta mycket underhållande, välskrivna och med substans. Så jag förmedlar härmed några bloggtips som kanske kan vara av intresse. Tell’em RonnyBGoode sent you!

Lussan En tjej som enligt egen utsago tillhör den ironiska generationen, vilket framgår med önskvärd tydlighet. Underbart kåserande inlägg och en idérikedom som saknar motstycke. Det rörliga intellektet personifierat. En blogg som alltid är givande att läsa.

Raggoparden Trött på singellivet? Då är detta bloggen för dig! Själv är hon ett levande bevis på att hennes raggningstips fungerar då hon snart drar sig tillbaka till den egna ön med sin käraste. Men en mycket läsvärd och underhållande blogg för övrigt också.

Maluca Två delar självironi, en nypa humor och en handfull glädje är enligt bloggerskan själv några av ingredienserna i helheten Maluca. Lägg därtill en poetisk ådra som också kommer fram i bloggen. Klart vanebildande blogg.

Grefve Fågelsparres Eskapader Enligt bloggaren är avsikten ”att driva en lite mer nyanserad blogg vilken står på den förtryckta adelns sida”. Och det gör hans grefvlighet med den äran. Det är lätt att förlora sig i hans oemotståndliga utläggningar om vardagliga och andra ting och helt plötsligt märker man att det gått ett par timmar till.

Car Bil En blogg som inte bara handlar om bilar, liksom min egen inte bara handlar om radio. Massvis med bilder och dessutom kan blogginläggen avlyssnas om man inte har tid att läsa dem. På ett underhållande sätt får vi oss till livs nya kunskaper om allt från Cugnots ångvagn till Ford Edsel och inte minst ett bilhoroskop. Kul och intressant blogg!

Mickes blogg från skivbutiken Att blogga måste ju vara en perfekt sysselsättning när det är ont om kunder. Och med butiken full av skivor så är ämnet ganska solklart. Här kan alla nostalgiker bland annat läsa spår-för-spår-recensioner av svenska LP-skivor från 60-talet och framåt. Ett måste för alla popnördar och vinylentusiaster.

Jag lär få anledning att återkomma till ämnet. Men dessa är en bra början. Och till Kenza och blondinbella hittar ni ju utan min medverkan om intresse skulle finnas...

Drickande icke-rökare gynnas

Det japanska mäklarföretaget Japan General Estate betalar sina chefer närmare 20 000 kronor extra i månaden för att dricka med de anställda på kvällstid. Däremot förtäljer inte historien huruvida de anställda själva får betala för sitt drickande. Eller hur produktiviteten dagen efter påverkas av det ständiga festandet. Men företaget betalar faktiskt också 6 000 kronor i månaden till anställda som inte röker. Ja, alltid något vettigt. För icke-nikotinister blir det ju då en bra slant över att dricka för.
Knappast något som är aktuellt i Sverige. Vad säger Socialstyrelsen?
På tal om alkohol: på denna finska kultursida kan ni hitta en hel del i ämnet
Som jag tidigare varit inne på så går min vinyltävling ut torsdagen den 6 mars, alltså i övermorgon. Du kan vinna valfria vinylskivor till ett värde av 500, 300 eller 200 kronor genom att svara på tre enkla frågor. Återkom gärna till denna blogg då det kommer att komma flera tävlingar, dock inte enbart med vinylskivor i pris. Men ofta kommer det att handla om priser med stark nostalgifaktor.

När bankerna bränner miljarder går det bra....

Sultanens lillebror utblottad och hemlös! Arme man, honom måste vi hjälpa! Ja, egentligen rår han ju inte för vad som hände. Alla vet vi väl hur svårt det kan vara att handskas med pengar? Det är lätt att tappa överblicken . Av någon anledning kommer jag att tänka på 80-talets bankkris när vi skattebetalare fick gå in och betala notan. Även där hade det satts sprätt på ett antal miljarder i den allmänna fartblinda utlåningsyran. Skillnaden var bara att där krävdes inget tillbaka....

Är Björn Gustafsson FÖR bra?

Ingen Björn på lördag, alltså! Hur många kommer nu att lämna Melodifestivalen åt sitt öde? Och är det verkligen ett så pressat schema att han inte får plats? Eller är det kanske så att någon börjar känna sin position hotad av en uppkomling som redan vunnit svenska folkets (och de flesta kritikers) hjärtan? Vem vet? Så här säger i alla fall projektledaren Christel Tholse Willers till de tittare som saknar Björn Gustafsson:
– Kristian Luuk är oerhört duktig på det här med direktsändning och underhållning. Och jag är övertygad om att ingen kommer att bli besviken.
Som sagt, jag undrar just om det är någon som känner sin position hotad. Som inser sina begränsningar....
Så ett par ord om min vinyltävling! Du kan vinna valfria vinylskivor till ett värde av 500, 300 eller 200 kronor genom att svara på tre enkla frågor? Kolla här! Stoppdatum torsdag den 6 mars alltså i övernorgon. Rappa på!

lördag, mars 01, 2008

Från CW till IT

Jag gör just ett litet besök hos Delsbo Radioklubb i akt och mening att kolla mejlen. Och givetvis kan jag inte avhålla mig ifrån att slänga ut ett litet inlägg i bloggosfären.
Nog är det lustigt hur tiderna utvecklas. En gång var skrivna och muntliga meddelanden person till person tidens lösen. Litteraturen har förstås gjort sitt till för att sprida kunskap och underhållning men när det gällde snabb information så var inte tryckta böcker direkt idealet. Så småningom ersattes kurirer med överföring med hjälp av telegrafi. Ja, via tråd, förstås. Men så småningom skulle morsesignalerna komma att överföras trådlöst. I detta sammanhang tillkom en massa relegrafiförkortningar för att underlätta kommunikationen. I stället för att sända den ohanterliga frasen "vilken fart gör ert luftfartyg i förhållande till marken" så sände man helt enkelt QTK. Själva överföringssättet, telegrafi, betecknades med förkortningen CW. Trots att radiomediet utvecklades så fortsatte CW/telegrafi att användas, framför allt av radioamatörer.
Och därmed är vi inne på Delsbo Radioklubb, DRAK.
I klubben finns ett flertal entusiaster som behärskar både IT och CW och har alla möjligheter att förmedla sig med omvärlden. Tjusningen med radiotelegrafi (eller, för den delen röstsändningar) är att de inte kräver tillgång till bredband. Med hjälp av batteridriven utrustning, eller till och med vevdriven apparatur, så går det alldeles utmärkt att sitta ute i vildmarken och sända. Ja, det går kanske rentav bättre på grund av brist på störningar.
Musen har i mångt och mycket ersatt telegrafinyckeln. Men båda kan idag användas för att knyta kontakter mellan människor över hela världen, överbrygga distanser och förmedla information. Ja, givetvis kan radiomediet även användas för att förmedla bredbandskapacitet. Vore kanske något att tänka på ute i torpet.
Nå, nu ska jag se till att få lite annat gjort. Vill ni veta mera om Delsbo Radioklubb, DRAK, så kolla hemsidan. Ni kan också ladda ner ett litet reportage som berättar en del om de aktiviteter som pågår. I år fyller klubben 35 år och med tanke på aktiviteten så lär DRAK-arna fortsätta 35 år till. Minst!
Två olika resurser för informationsförmedling av idag och igår. Musen och telegrafinyckeln.