torsdag, februari 14, 2008

Därför läser folk blondinbella

Varför läser folk blondinbella? Ja, varför köper folk veckotidningar? Varför lyssnar man på musik? Varför går man på bio? Vi har alla ett behov av att koppla av ibland och lämna allvaret och politiken därhän. Säga vad man vill om bloggar av detta slag men de berättar en hel del om vår nutid, sett med en 17-årig tjejs ögon. Naturligtvis stämmer inte hennes omvärldsbild med allas. Men den är en form av dokumentation av vår tid och många tycker nog även att den berättar om intressanta saker. Dessutom måste jag säga att jag finner hennes framåtanda tilltalande. Jag kan tänka mig att många av hennes belackare i själva verket störs av hennes genomslagskraft. Den dåliga självkänslan lyser igenom i många negativa inlägg.

Politiska bloggar blir lätt ett akademiskt diskussionsforum för de redan frälsta. Men hur många når man ute i stugorna – där man skulle behöva nå fram? Problemet är att de flesta politiker talar över folks huvuden och tenderar att ofta bli arroganta och mästrande. Den som någonsin bevistat ett torgmöte med Thomas Östros förstår vad jag menar. Nej, för att verkligen nå fram till väljarna så krävs andra metoder. Säga vad man vill om Ny Demokrati och deras pajaskonster men de nådde ut till oerhört många på mycket kort tid.

Vill du att ditt parti ska nå fram? Anställ blondinbella som PR-konsult! Och gör Carolina Gynning till partiledare! Nog har hon en helt annan ”impact” än Madame Toblerone? Vadå, politisk kunskap? Lugn, det man behöver kunna lär man sig. Kunde Mona så kan Carolina. Förresten finns det ju sakkunniga som gör grovjobbet....

Inga kommentarer: