fredag, februari 08, 2008

En buss för dig

Så glider jag fram genom ett disigt Sverige per buss. Förr kunde man dela in året i åtta månader bra sparkföre och fyra månader sämre. Nu verkar det mest handla om regn eller inte regn eller något däremellan. Senaste resan företogs med X2000 med destination Göteborg även om jag lämnade tåget redan i Alingsås. Nu åker jag buss, med en av de nya aktörerna på den avreglerade långfärdsbussmarknaden, Bus4You, som även de trafikerar sträckan Göteborg-Stockholm. För decennier sedan var den stora grejen snabbtåget Göteborgaren som var bland det häftigaste som fanns. Då. Vem skulle väl då ha kunnat föreställa sig ett X2000 med trådlöst bredband ombord så att resenärerna kunde surfa under sin resa och kanske till och med jobba? Nej, så långt räckte nog inte ens de mest utstuderade science fiction-författarnas fantasi.

Sällan har jag sett så många laptop-datorer i verksamhet som ombord på X2000. Har laptopen månne ersatt stickningen och boken som ressällskap? För att inte tala om mobiltelefonerna som hela tiden ger ifrån sig de mest fantasifulla signaler runtom i vagnen. Vem kommer idag på idén att tilltala sitt ressällskap i stolen bredvid? Då är det nog smidigare att ringa eller mejla….

Trots allt är det rätt bekvämt att åka med allmänna kommunikatikonsmedel och få tid över till annat än att hålla ögonen på vägen. Å andra sidan kan man som bilburen skräddarsy sin egen resa. Visserligen kanske man inte kan (eller bör) surfa på webben medan man kör men man har å andra sidan friheten att kunna vika av från allfarvägen. Upptäcka ett Sverige från tiden f.Br (före Bredbandet).

Ja, nu närmar vi oss Linköping där Niklas, som hittills fört vår buss, ska lämna över till en kollega. Själv ska jag sätta punkt här och ägna mig åt något så avkopplande och berikande som att läsa. Inte på webben utan tidningar på vanligt gammalt hederligt papper. Men innan jag gör det så laddar jag upp denna bloggtext. Bus4You har gratis bredband ombord, må ni tro. Detta i motsats till X2000 som tar 49 kr för 30 minuters uppkoppling. Ett nog så intressant konkurrensmedel för den surfsugne resenären. Dessutom finns eluttag vid varje plats så att man slipper slita på batteriet. Denna buss tar dig från Stockholm till Göteborg för ungefär en tredjedel av kostnaden för att åka med X2000.

Festlig reklamskylt på centralstationen i Borås, förresten: Vi tackar SJ så hjärtligt för era höga biljettpriser. Hälsningar Bus4You!
Over and out.

Inga kommentarer: