onsdag, februari 20, 2008

Tänk på avståndet mellan vagn och plattform!

NEJJJJJ! Låt mig vara! Nu när jag äntligen börjat komma tillbaka till ett normalt liv. Lyckats glömma den insmickrande feminina röst som så till den milda grad uttrycker oro för mitt välbefinnande. Aldrig tidigare har jag väl tänkt på att detta mellanrum skulle kunna utgöra en fara. Lika lite som att jag har hört några högtalarröster ombord på Finlandsbåtarna varna mig för att luta mig för långt ut över relingen därför att jag kan falla överbord.

Denna röst hemsöker mig! Jag ligger vaken hela nätterna och tänker på detta diaboliska mellanrum mellan vagn och plattform vilket tydligen är så fruktansvärt farligt att det måste upprepas varannan station. En variant är att åka bil. Men av vissa skäl så låter jag ibland bilen stå vilket jag gjorde idag. Som tack för denna miljövårdande insats så sitter jag nu här med en förkylning och en droppande näsa som skulle göra Thore Skogman’s Jämtgubbe grön av avund. Sällan har jag upplevt en sådan gemenskap ombord på ett kollektivt samfärdsmedel som ikväll ombord på dragspelsbussen ut mot öarna. Alla snörvlade, hostade och nös. Inklusive chauffören! Näsdukar fylldes av snor och baciller spreds som frön för vinden. Ja, kan man tänka sig ett bättre forum för att sprida virus än ombord på en buss eller i T-banan? Snacka om viral marketing.... Detta fordon tedde sig mest som en karantänbuss med patienter på väg till en kurort.

Vad gäller själva sakfrågan, nämligen att trängselskatteprojektet går back, så erinrar jag mig en gammal sanning:

En konsult är en person som inte kan själv men förklarar för andra hur man ska göra.

Nattis!

1 kommentar:

Anonym sa...

Där ser man. Ytterligare en avigsida med kollektivtrafik. Har vi råd med alla dessa baciller?